(...) Bestaat er een reële kans dat beide kerken (...) zullen fuseren in de toek...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is christelijk gereformeerd (een redelijk behouden gemeente) en ik ben belijdend lid van de hervormde kerk (HHK). Hoewel we het in beide kerken samen goed kunnen vinden is het toch wel moeilijk om een keuze te maken welke kerk wij in ons toekomstige huwelijksleven zullen bezoeken. Bestaat er een reële kans dat beide kerken (hetzij geheel of gedeeltelijk) zullen fuseren in de toekomst, zodat we op een bepaald moment niet eens meer hóéven te kiezen? Qua schriftuitleg is er in onze kerken namelijk een nihil verschil. Dus wat ons betreft zou een samengaan van kerken een prachtige oplossing zijn.

Antwoord

Beste vriendin,

Jullie moeten samen in biddend opzien tot de Heere een keus maken waar jullie hopen te gaan kerken in de toekomst.

Ja, wat betreft jou vraag over een eventuele fusie tussen deze kerken: daar is nog geen zicht op in de toekomst. Er zijn wel ambtelijke vergaderingen geweest met elkaar die in goede verstandhouding hebben plaats gevonden. En dat is alleen al een bemoedigend teken in deze tijd.

Anderzijds moet worden opgemerkt dat wij als Ned. Hervormde Kerk (i.h.v.) niet over zullen gaan om te fuseren met andere kerken. Daar waren we ook principieel op tegen om dat te doen met b.v. de Gereformeerde Kerken en de Lutherse Kerken. Wie zich in het verleden heeft afgescheiden van de vaderlandse kerk kan gewoon terug komen met inleveren van de attestatie en vele problemen zijn opgelost in deze zaak. Dat zien we niet zo snel gebeuren. We willen wel graag met alle kerken die de Reformatie zijn toegedaan van harte één kerk worden en zij terugkeren tot de Vaderlandse kerk. Wat zou dat een zegen zijn. Veel kinderen van God hebben hier in het verleden naar uitgezien en geloofd dat dit ooit nog eens zal plaatsvinden in ons land. Zien wij daar ook naar uit? Alles één onder de Banier van Christus heerschappij!

Wanneer zal die dag aanbreken. Ik verlang er wel eens sterk naar om in liefde en eensgezindheid samen kerk te zijn tegenover het oprukkend gevaar, van b.v. de islam, enz.

Hartelijk gegroet,
ds. J. D. Heikamp