Is bijgeloof wel of geen zonde? Ik had onlangs een discussie met een andere chri...

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Is bijgeloof wel of geen zonde? Ik had onlangs een discussie met een andere christen over de vraag of bijgeloof nu wel of geen zonde is. Hij vond van niet, ik vond van wel, maar met als belangrijkste argument "alles wat je van God afhoudt, is een zonde." Maar ja, dat is óveral op van toepassing en dus niet specifiek op bijgeloof gericht. Hoewel het in de HC wel vermeld staat, kon ik het in de bijbel ook niet letterlijk terugvinden. Het hangt er natuurlijk ook van af wat je precies onder "bijgeloof" verstaat. Ik hoop dat u me kunt helpen.

Antwoord

Beste vragensteller, je vraag is erg breed en het antwoord erop hangt met name af van de zaak waar het om gaat. In het algemeen kun je zeggen, in het verlengde van de Heidelberger, dat alles wat de eerste plaats van God in ons leven in beslag neemt met betrekking tot “geloven en vertrouwen” zondig is. Vertrouwen op mensen, gewoonten en dingen (door bijgeloof e.a.) om daardoor zekerheid te verkrijgen of te houden is duidelijk zondig en dwaas en veelal het gevolg van het niet recht kennen van de ware God. Maar je kunt aan dat rijtje ook geld, kennis, gezondheid en andere dingen toevoegen.

Misschien kan je vriend wat ‘positieve’ voorbeelden van bijgeloof geven, dat maakt het mij wat makkelijker om een concreet en praktisch antwoord te geven.

Met vriendelijke groet,
Evang. ir. R. H. Warnaar