Staken in de gezondheidszorg

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Is staken in de gezondheidszorg in Bijbels opzicht geoorloofd?

Antwoord

Begrijpelijk dat de vraag naar het geoorloofd zijn van staken apart gesteld wordt ten aanzien van de gezondheidszorg. Dan is immers de zorg voor de hulp behoevende mens direct in geding. Toch zou ik in eerste instantie willen zeggen dat de beoordeling van het recht tot staken op dit terrein niet principieel verschilt van andere terreinen. Wanneer iemand die in een andere sector werkt in bepaalde gevallen moreel gerechtvaardigd is om werk te weigeren of te staken, dan geldt dit ten principale op gelijke wijze voor werkers in de gezondheidzorg.

Ook iemand die in het onderwijs werkzaam is of in het bedrijfsleven mag niet staken wanneer hij of zij daarmee de naaste schade berokkent of noodzakelijke hulp onthoudt. Altijd en overal zal bezien moeten worden wat de schadelijke gevolgen van staken zijn en dit moet worden afgewogen tegen de redenen die tot staken aanleiding zouden geven.

Over het algemeen dienen we vanuit het luisteren naar de Bijbel zeer terughoudend te zijn op dit punt. Alleen in uiterste situaties staken en dan nog onder voorwaarden zoals boven gesteld. Overigens dienen werkgevers volgens dezelfde Bijbel een zodanig beleid te voeren dat de werknemers geen gegronde reden hebben om te staken.

Ds. J. Hoek

Lees ook: 'Staken'

Tags in dit artikel:

werk