Als mensen tot bekering komen, hebben ze na hun bekering dan inderdaad geen open...

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Als mensen tot bekering komen, hebben ze na hun bekering dan inderdaad geen open internet, geen broek aan, geen tv, verzekeren ze zich niet meer? Ik vind dat altijd best streng klinken, maar vaak hoor je dat in je omgeving; ook in donkere kleren lopen, niet naar winkels gaan waar popmuziek draait, etc. Niet gaan zwemmen, niet naar het strand gaan in zwemkleding etc. Zijn dat dan de vruchten van bekering?

Antwoord

Wanneer we tot God bekeerd worden verandert inderdaad ons leven. Leefden we voor de bekering ons eigen leven, hielden we met Gods wet geen rekening, dat wordt anders als we de Heere leren kennen. We willen de Heere geen verdriet meer doen. We willen niet tegen Zijn geboden ingaan. Maar daarbij moet je vooral letten op het hart. Is in ons hart het verlangen geboren om naar de  eboden van de Heere te leven? Is er liefde voor de Heere God, voor Zijn geboden, of willen we graag ons eigen leven voortzetten? Daar komt het op aan.

Over de voorbeelden die je noemt, wil ik heel eerlijk dit zeggen: niet alle kinderen van God denken over jouw vragen precies gelijk. We kunnen dan ook niet bij alle voorbeelden zeggen: als iemand echt bekeerd is dan... Laat ik een voorbeeld geven: open internet. Kan iemand die een open internetverbinding heeft een kind van God zijn? Bij zo'n vraag gaat het om wat iemand beweegt om een open internetverbinding te hebben. Als iemand zo sterk is dat hij dat aan kan, durf ik niet te zeggen: hij is geen kind van God. Maar als iemand een open internet heeft om echt alles te kunnen zien wat hij graag wil zien (en ook nadat we de Heere hebben leren kennen, staan we nog steeds voor alle zonden open), dan handelt hij verkeerd. Het is sowieso niet verstandig om een open internet te hebben, want we zijn nu eenmaal heel zwak.

Toch zou ik je willen zeggen: denk bij bekering niet alleen aan bepaalde dingen waarover mensen verschillend kunnen denken, maar stoot door naar de kern van de bekering: is er liefde in je hart geboren tot de Heere? Dan zul je God geen verdriet willen doen. Maar het betekent niet dat alles wat de één zonde noemt altijd door een ander ook als zonde moet worden gezien. We kunnen elkaar dan heel snel onze eigen inzichten opleggen.

Nog twee opmerkingen: hoe belangrijk het ook is om in je leven heel concreet naar de bedoeling van de Heere te zoeken met je leven, laat de eerste vraag zijn: ken ik de Heere? Heb ik hem al lief gekregen? Nu nog m'n laatste opmerking: je vraagt als mensen tot bekering komen... Probeer deze vraag ook eens heel persoonlijk te maken: ben ik tot bekering gekomen? Heb ik mij -door Gods genade- tot God bekeerd? De Heere roept ons vandaag tot bekering. Hij zegt: mijn zoon (mijn dochter), geef Mij je hart.

Ds. P. J. den Admirant