Liefde voor ex-vriend

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu zes jaar verliefd op dezelfde jongen. Trouwens, echt verliefd ben ik niet meer, maar ik voel dat ik van hem hou, ondanks z’n tekorten. Drie jaar geleden is onze verkering uitgegaan. Sinds die tijd hebben we een poos geen contact gehad, totdat ik via de JV weer in aanraking met hem kwam. Ik merk dat mijn liefde voor hem nog niet over is en dat ik veel van hem hou.

Afgelopen jaar ben ik weer bij hem thuis geweest en hij bij mij diverse keren. Wat moet ik doen? Afwachten of hem uit mijn hoofd zetten? Afwachten kan tegenvallen. Uit mijn hoofd zetten valt te proberen, maar als je van iemand houdt weet ik niet of dat kan. Of het moet zo zijn dat ik ook nog van andere jongens/mannen ga houden. Wat kunt u mij aanraden?

Antwoord

Je hebt het over die tekorten. Wat waren dat voor tekorten? Heb je het daarom drie jaar geleden uitgemaakt en lijken die tekorten nu minder erg dan dat ze toen waren? Je denkt in termen van afwachten of uit je hoofd zetten. Alsof dat de enige twee keuzen zijn. Als ik jou was, zou ik gewoon eens met hem gaan praten. Hoe staat hij er in? Hoe is het met die tekorten van destijds? Je kunt toch eerst gewoon eens rustig een tijdje met elkaar omgaan en kijken of het weer wat kan worden of niet. In ieder geval niet meteen en beslissing nemen van afwachten of uit je hoofd zetten.

Je schrijft ook: “Of het moet zo zijn dat ik ook nog van andere jongens/mannen ga houden”. Je bent nu bezig met deze jongen, dus dit moet je eerst helemaal afronden. Als het doorgaat met deze jongen, komen andere jongens/mannen niet meer in beeld. En als het niet doorgaat met deze jongen, kun je openstaan voor een relatie met iemand anders, maar daar moet je nu verder nog helemaal niet over nadenken.

Eigenlijk merk ik dat je het liefst in de toekomst zou willen kijken wie het gaat worden: deze jongen of een andere jongen/man. Maar dat kan nu eenmaal niet. Dus zul je stap voor stap de weg moeten gaan en niet vooruit willen lopen op eventuele dingen die er in de toekomst zouden kunnen gaan gebeuren.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering