(...) Mag je met iemand flirten die je wel een beetje leuk vindt maar waar je ni...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19. Ik heb een paar vragen wat relaties betreft. Mag je met iemand flirten die je wel een beetje leuk vindt maar waar je niet direct wat mee wilt? Ik heb de laatste tijd heel erg veel behoefte aan een vriend, ik heb niet echt iemand op het oog, maar ik ben er wel heel erg mee bezig. Ik heb vooral het gevoel dat ik iemand nodig heb om tegen aan te kunnen hangen en waarmee je ook goed kunt praten. Maar ik vraag me af hoever kun je gaan met een jongen als je beiden niet verliefd bent. Dus zeg maar alleen voor de gezelligheid. Kun je bij iemand op schoot gaan zitten, iemand knuffelen, zoenen? Eigenlijk komen beide vragen een beetje op hetzelfde neer. Maar ik zou hier graag duidelijkheid over hebben. Ik heb het er namelijk best moeilijk mee.

Antwoord

Ik vind dat je het flirten echt moet bewaren voor iemand van wie je houdt. Als je niet echt om iemand geeft, dat wil zeggen geen relatie met die persoon wilt aangaan, moet je ook niet met zo iemand flirten. Dat kan zoveel verwarring en ook verdriet geven. Als die ander denkt dat je wel om hem geeft en het blijkt dan toch niet zo te zijn, is dat heel vervelend. Dat je die drang wel in je voelt, komt omdat je op een leeftijd bent, dat je wel naar een relatie gaat verlangen en het lijkt wel alsof je lichaam vooruit loopt op de werkelijkheid. Ook alle andere stappen die daarbij horen zoals bij iemand op schoot zitten, knuffelen, enzv. moet je niet doen. Je kunt er ook een vervelende naam door krijgen van: “die meid flirt met iedereen en is bij iedereen op schoot te krijgen”. Stel dat een serieuze jongen die jou aardig vindt, dat hoort, dan begint hij er al niet meer aan. Erken voor jezelf dat je een gezonde vrouw bent en dat dat verlangen naar een relatie er gewoon is, maar bewaak voor jezelf wel goed de grenzen. Dan kun je het meest trots zijn op jezelf en jezelf eerlijk in de ogen blijven kijken.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

relaties