Ik heb een vriendin van 23 en ikzelf ben 15 jaar (...) Is het leeftijdsverschil ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin van 23 en ikzelf ben 15 jaar. Van mijn ouders mogen wij geen contact met elkaar omdat wij te intensief met elkaar omgingen (veel bellen en schrijven). Wij voelen samen niet echt een leeftijdsverschil. Nu zijn we ongeveer een half jaar uit elkaar en vaak val ik in de verleiding om haar toch te bellen. Is het leeftijdsverschil nu echt een probleem? Mag je mensen uit elkaar halen als die personen veel van elkaar houden en veel praten over het geestelijke leven?

Antwoord

Deze vraag heb ik al eens beantwoord omdat ik er van uitging dat de 23jarige een meisje  was en de 15 jarige een jongen. De vraagsteller reageerde hierop en schreef dat de 15-jarige ook een meisje is.

Een leeftijdverschil van acht jaar is in een vriendinnenrelatie in deze levensfase best wel groot. De een is al volwassen en de ander nog een jonge tiener. Ik kan me voorstellen dat je ouders best wel bang zijn dat jij overheerst wordt door je 23-jarige vriendin, ook al is dat in werkelijkheid misschien niet zo. Meestal gaan 15-jarige meisjes met leeftijdsgenootjes om zich zo samen voor te bereiden op de volwassen fase.

Als je schrijft van "een half jaar uit elkaar zijn" en "we houden veel van elkaar" dan klinkt dat toch wel erg intensief. Je gaat toch hopelijk wel om met andere leeftijdsgenoten, anders vind ik het toch een beetje te benauwd worden. Bovendien vind ik dat je vriendin dit ook moet begrijpen en niet zo’n beslag op je moet leggen. Je moet een jong meisje vooral met leeftijdsgenoten laten omgaan. Dat is belangrijk voor haar ontwikkeling.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering