(...) Is het zo dat als je bijvoorbeeld erg ver gegaan bent met elkaar (maar nog...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Hoek-van Kooten. Ik zit echt met een paar vragen die in mijn leven en relatie een grote rol spelen. Toen ik een beetje rondkeek op deze site zag ik dat veel van dit soort vragen al zijn gesteld, toch wil ik u vragen ze nog eens helder en duidelijk uit te leggen: A. Ik vroeg mijn vriendin laatst of ik haar borsten mocht strelen. Dat vond ze goed en ik streelde haar onder haar kleding. Vervolgens heb ik daarbij ook mijn mond gebruikt. Mag dat wel? We hebben duidelijke regels maar dit valt nog wel binnen onze regels, maar ook binnen die van God? B. Ik kan mijn vriendin strelen over haar borsten maar wat kan zij bij mij doen? C. Ik ben best onzeker over wat betreft zoenen. Ik las eens: als jij het zoenen fijn vindt, vindt de ander het ook fijn. Deze ‘stelling’ gaf mij veel vertrouwen, maar de laatste tijd twijfel daar aan. Klopt dit wel? D. Is het zo dat als je bijvoorbeeld erg ver gegaan bent met elkaar (maar nog niet te ver), dat God Zijn zegen over het huwelijk inhoudt? Ik ben echt heel erg blij met deze site. Ik kan hier al mijn vragen kwijt! Dat hebben wij als jongeren echt nodig in deze tijd! Zeker de openheid in jullie antwoorden waardeer ik zeer.

Antwoord

A: Hoewel dit wel met seksualiteit te maken heeft, is hier geen sprake van seksuele omgang in de zin van het hebben van gemeenschap met elkaar. In de verkeringstijd zijn er die seksuele gevoelens naar elkaar toe en dat mag je ook naar elkaar uiten, hoewel je moet wachten met seksuele omgang tot je getrouwd bent. Wel is het zo dat wanneer je zo met elkaar omgaat en dus al zoveel intimiteit deelt, je het dan ook niet meer uit moet maken.

B: Dat is iets waar je samen over praat en samen naar elkaar toe in groeit en ook samen ontdekt. Ook strelen over de kleren heen is een mogelijkheid.

C: Het kan best zo zijn dat de een zoenen heel fijn vindt en de ander strelen meer fijn vindt. Je hoeft echt niet alles precies hetzelfde te ervaren. Het is juist goed om steeds te denken wat zou de ander fijn vinden en je daar naar te richten.

D: Het is juist heel goed om te wachten met seksuele omgang tot je trouwt. Je schrijft dat je niet te ver bent gegaan. Houd wel goed die grenzen in de gaten, want ik lees wel tussen de regels door dat er niet veel hoeft te gebeuren of je hebt wel gemeenschap. Balanceer niet op het uiterste randje van de gracht want dan val je er een keer in. Op de trouwdag krijgt in de kerk ieder stel Gods zegen mee. Ook is het niet zo dat wanneer een stel te ver is gegaan, dat de Heere God Zijn zegen dan niet zou geven. Wel is het belangrijk iedere keer weer onze zonden te belijden en te vragen om vergeving.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk