Acteurs die christen spelen

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

In films zie je wel eens dat acteurs 'gelovig en christelijk' spelen. Dat ze in de film zeggen te geloven in de drie-eenheid. Mijn vraag is of deze acteurs -die misschien wel helemaal niet gelovig/christelijk opgevoed zijn- wel de “weg geweten hebben, maar die niet bewandeld”? Dat ze op de oordeelsdag dus wel zo daar naar geoordeeld worden.

Antwoord

Beste vrager,

Je vraag gaat over de eenheid die er moet zijn tussen wie je bent en wat je doet. Jouw vraag gaat over acteurs, het zou ook over koorleden kunnen gaan, die in de Matthéüspassion mee zingen. Maar wellicht speelt het bij film nog sterker. Het geldt al vanouds dat nergens zoveel Gods geboden worden overtreden dan op de planken. De acteurs spelen een rol die ze zelf niet zijn. Je hebt gelijk dat het niet klopt een rol te spelen en daar Gods naam bij te gebruiken, die je zelf niet belijdt.

De wereld van Hollywood is een wereld waar een christen zich niet thuis voelt. Met speelfilms moeten we dus als christen bijzonder voorzichtig zijn en in de lijn van de catechismus die mijden en vlieden. Net als wij allen en alle mensen, het zij in Hollywood of in de meest degelijke kerk, zal God oordelen naar wat we gedaan hebben, hetzij goed, hetzij kwaad.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet