God roemen

Ds. P. Koeman / Geen reacties

Vraag

Ik loop al een tijdje met een vraag rond. Er staat overal in Gods Woord dat je Hem moet prijzen en roemen. Maar God roemen, hoe doe je dat?

Antwoord

Het is fijn om juist met deze belangrijke zaak "God loven en prijzen" je bezig te houden. Trouwens daar ging het ook om in onze schepping. Door de zondeval is dit helaas niet meer aan de orde en met onze eigen mogelijkheden niet te realiseren. Gelukkig dat God Zelf er voor gezorgd heeft en nog steeds zorgt, dat het wel weer gaat gebeuren. De Enige Die Hem volmaakt de eer brengt is Zijn Zoon. En de Heilige Geest wil het ons vanuit Christus leren.

Hoe je dat doet? Allereerst door gebed om de Geest en Zijn leiding. Vervolgens door je Bijbel te lezen en specifieke gedeelten waarin Gods deugden en daden worden belicht te (her)lezen en er over na te denken. En dan om te beginnen het heel eenvoudig nazeggen. Gaandeweg leer je des te meer God in Zijn grootheid en goedheid bewonderen. In geloof mag je Hem danken voor Wie Hij is en wat Hij van Zichzelf te kennen heeft gegeven in Zijn Woord. Bovenal voor alles wat Hij in en door Christus ons heeft onthuld en wil bereiden. Ook voor jou.

Goede voorbeelden vind je in de Psalmen. En lees er de lof- en dankzeggingen in Paulus brieven maar op na. Het vraagt stilte, concentratie en toewijding. Maar je zult ontdekken, dat Hem eren het mooiste is wat er bestaat. Wat je hier als voorspel leert, krijgt straks volmaakt een eeuwig en heerlijk vervolg in Zijn Koninkrijk.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman