Lui en verwend

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben zo lui. Ik doe alles met tegenzin en het liefst zou ik de hele dag op bed liggen of leuke dingen doen. Ik kan me er niet toe zetten om te leren bijvoorbeeld. Ik vind dit heel erg, want het is gewoon erg zwak. Kunt u me helpen?

Groeten een verwend meisje.

Antwoord

Je hebt het probleem dus goed door! De vraag is natuurlijk waarom jij niet sterk kunt zijn, of, misschien moet ik het beter zeggen: waarom je niet sterk wilt zijn. Ik spreek zo vaak jongeren die klagen over het feit dat ze geen discipline hebben, alsof dat iets is wat hen overkomt, waar je dus niks aan kunt doen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet waar! De vraag is wat jij met je leven wilt!  Ben je tevreden met het minimale, sterker: mag je tevreden zijn met het minimale?

Niet alleen je talenten en je gaven maar ook je tijd is iets dat God aan je toevertrouwt en waarbij Hij je uitnodigt om er iets moois mee te doen. Ik merk vaak dat het helpt om van luiheid af te komen, door daar goed aan te denken. Je tijd is niet iets om achteloos mee om te gaan, en je tijd heb je niet gekregen om te doden, zoals de uitdrukking zegt, maar tijd bedoelt kwali-tijd te zijn! Tijd om goede dingen te doen, tijd om van betekenis voor andere mensen te zijn, tijd die je ook weer terug mag geven aan de Heere God. Als je 's avonds terug mag zien op de dag die je gekregen hebt is het heerlijk om de Heere God te kunnen danken voor de dingen die je die dag hebt mogen doen. Dus niet alleen: wat wil jij met je leven, maar ook en vooral: waarom zou de Heere God je het leven en dus de tijd toevertrouwd hebben? Vast niet om de hele dag op bed te liggen ofzo.

Weet je, als je een vruchtbaar leven hebt, dus als je veel kostelijke en kostbare dingen doet, zal je merken dat ook de dingen 'leuk' worden die nu in jouw ogen misschien nare plicht zijn. Als je leeft als een dankbaar meisje komt er veel moois uit je handen! Laat je omgeving genieten van wie je bent en wat je kunt!

Veel plezier gewenst!

Drs. Els van Dijk