Homoseksualiteit geen grotere zonde

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik reageren op de noodkreet van de jongen die vertelt homoseksueel te zijn met datum 23-01-2006 (ds. Van Veldhuizen reageert hierop). Ik zelf ben een vrouw van 27 jaar. Ook ik heb gedacht anders geaard te zijn. Hiervoor heb ik hulp gezocht bij Eleos. Maar bovenal wil ik je aanraden je nood bij de Heere te brengen. Hij kan en wil helpen! Zou er dan iets voor Hem onmogelijk zijn? Ik mag en kan zeggen te hebben ervaren dat Hij mij wilde verlossen van deze vreselijke zonden! Smeek Hem of hij je wil genezen van je kwalen en zonden! Op Zijn tijd en op Zijn wijze zal hij ook jou helpen! Echt hoor, geloof het maar! Waar zouden we anders heen gaan?

Hartelijke groet, een andere jongere met dezelfde nood.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Via Refoweb ontving ik je reactie op mijn schrijven aan een jongen die vertelt homoseksueel te zijn en het daar verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Bedankt daarvoor. Je wilt die jongen helpen door hem vooral op de Heere te wijzen. Je hebt zelf hulp gezocht bij Eleos, maar het brengen van de nood bij de Heere, schrijf je, gaat daar bovenuit. Fijn dat je dat schrijft. Ik heb dat in mijn antwoord ook gezegd, zij het met wat andere woorden. Ik schreef onder andere, dat we met alles wat ons knelt en benauwt tot God mogen gaan, en: Dacht je dat de Heere niet weet dat wij “zwak van moed en klein van krachten” zijn? Jij hebt dat zelf ervaren en daar wil je die jongen ook op wijzen. Vast en zeker! De Heere is machtig. Niets is voor Hem te wonderlijk, ook niet om iemand die worstelt met zijn of haar seksuele geaardheid te helpen en van alles wat op dit gebied zondig is te verlossen.

Ik schreef dat het eerste dat ik gedaan heb, was: voor die jongen bidden, want daar vroeg hij om. Ik hoop dat jij dat ook wilt doen of misschien al gedaan hebt. En niet alleen voor die jongen maar ook voor anderen die met dezelfde geaardheid worstelen. Vooral als het tot wanhoop dreigt te brengen, zoals dat met die jongen het geval was. Ik schreef dat ik geleerd heb, om ook in de kerkdienst, van tijd tot tijd te bidden voor mensen die seksueel anders geaard zijn en die daar op een bijbelse wijze mee willen omgaan. Homoseksueel-zijn kan namelijk betekenen: eenzaam door het leven gaan. Dat hoeft niet, want je kunt een goede kennissenkring om je heen hebben. Ook dat is iets waar iemand, die homoseksueel is, de Heere om mag bidden en dat de Heere ook wil geven. Maar het kan wel zwaar zijn, althans als je wil leven zoals de Heere van ons vraagt. Dat geldt voor een heteroseksueel die verkeerde gevoelens voelt bovenkomen en dat geldt nog meer voor een homoseksueel, die moet afzien van een relatie met een ander, terwijl zijn of haar gevoelens er wel zijn. Nu is niets voor de Heere te wonderlijk, schrijf je. Dat wil zeggen: ook niet om iemand te helpen en te sterken die een kruis te dragen heeft, wat voor ’n kruis dat ook is. Zo iemand kan het vaak ontzettend moeilijk hebben, soms ook door onbegrip van mensen om hen heen. Denk je ook niet dat veel mensen in de gemeente soms nauwelijks beseffen hoe verschrikkelijk moeilijk iemand die seksueel anders geaard is het kan hebben?

Je schrijft over vreselijke zonden. Geldt het niet van alle zonden dat ze vreselijk zijn? Ik weet niet of we onderscheid mogen maken tussen het ene gebod van God en het andere gebod. Ik denk bijvoorbeeld aan het eerste gebod. Op een Bijbelkring zijn we op het ogenblik bezig met het Bijbelboek Hosea. Wat profeteert Hosea, in opdracht van de Heere, scherp tegen de zonde van de afgoderij in Israël. Bijna het hele boek Hosea gaat daarover. En dat, terwijl de Heere zoveel voor het volk Israël gedaan had. Hij heeft het lief gehad en gekoesterd als Zijn eigen kind (11:1-4). Ontroerend zoals dat beschreven staat. En toch vervalt Israël tot afgoderij en beeldendienst, de priesters voorop.

Zo zou ik ook homoseksualiteit willen zien. Iemand die homoseksueel is, is geen grotere zondaar dan jij en ik. We hebben allen de genade van de Heere Jezus Christus nodig en de vernieuwende kracht van de Heilige Geest, waarbij we geen dag zonder de Heilige Geest kunnen. Ik maak uit je mail op dat jij daar ook van weet, omdat je een jongere “met dezelfde nood” bent. Of heb je dat alleen maar gedacht, zoals je schrijft, en is dat niet zo? Dat kan natuurlijk ook. Hoe het ook zij, de Heilige Geest wil ons leren dat seksualiteit niet allesbeheersend is en dat er veel meer is dan seksualiteit. De Heere is machtig om te maken dat iemand helemaal van zijn of haar seksualiteit verlost wordt. Maar dat is lang niet altijd het geval. De Heere kan ook andere wegen met iemand gaan. En dan heeft hij of zij, in de kracht van de Heere en met Zijn hulp, te strijden zodat het niet komt tot zondige daden. Of, om het anders te zeggen: om het kruis ‘vrolijk’ (bedoeld wordt: blijmoedig) te dragen, zoals het Doopformulier zegt. Je zult echter weten dat dat niet makkelijk is. Je kunt het vele malen verliezen. Om steeds weer tot de Heere terug te keren. En je kunt je ’waaroms’ hebben: “Heere, waarom zijn mijn vrienden of vriendinnen getrouwd, en voor mij kan dat niet?”. Dan nog is niets voor de Heere te wonderlijk, om bijvoorbeeld tegen je te zeggen: Ben Ik dan geen God voor je? Heb Ik geen andere wegen voor je, die ook goede wegen zijn?

We mogen groot van God denken. Ook al zijn Zijn wegen voor ons soms zo onbegrijpelijk. Van harte bid ik die jongen en jou toe om de grootheid van God te kennen en te ervaren, in alles wat de Heere ons te dragen geeft.

God zegene ook jou, in de weg die God je doet gaan.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

geaardheid