Twijfels over PKN-gemeente in woonplaats

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Omdat ik zoek naar een goede plaatselijke gemeente, en het liefst hervormd wil zijn, zoals in mijn jeugd; de volgende vraag: In mijn woonplaats is wel de PKN, maar men preekt er niet conform de Drie Formulieren. Ook is er een predikante in het team. In de stad naast mijn woonplaats is een PKN-Bondsgemeente. In mijn woonplaats is ook een Gereformeerde Gemeente. Hoe kom ik er uit/in?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Je bent afkomstig uit een hervormde gemeente waar gepreekt werd overeenkomstig de Drie Formulieren van Enigheid. Nu woon je in een  gemeente van de PKN waar dit niet het geval is en waar tot het predikantenteam een vrouwelijke predikante hoort. Wat moet je doen? Gaan naar de gereformeerde gemeente ter plaatse of naar de naburige stad waar wel een PKN-gemeente is waar gepreekt wordt overeenkomstig Schrift en Belijdenis, dus overeenkomstig de Drie Formulieren van Enigheid.

Ik vind het fijn dat je het (grote?) verschil opmerkt tussen de prediking van de PKN van je woonplaats en de prediking van de plaats waar je opgegroeid bent. Ook dat je niet kunt kerken in een dienst waar een vrouwelijke predikante voor gaat (begreep ik dat goed?). Zeg ik teveel als je in de kerk van de plaats waar je nu vertoeft niet hoort spreken van de schuld en de verlorenheid die ieder mens van nature aankleeft, en van der onmisbaarheid en de rijkdom van de Heere Jezus Christus? Dan zul je ook wel niet horen noemen het ernstig en belangrijke feit dat een zondig mens moet wederom geboren worden om het Koninkrijk der Hemelen binnen te gaan. Moet je in die gemeente blijven kerken? Ik vind het gevaarlijk. Ervaring leert dat je als je in de gemeente blijft kerken (met welke goede bedoelingen dan ook) je ongemerkt gaat wennen aan de prediking die de schuld van de mens vergeet en die zegt dat je gelovig bent omdat je naar de kerk gaat. Helaas hebben we in ons werk hiervan vele voorbeelden gezien. Men bleef keren, maar eerst ging bij de dames de hoed af., de rok werd vervangen door een lange broek en de terloopse prediking zorgde voor terloopse kerkgangers. Bovendien: door te blijven (hoe goed bedoeld dan ook ) houd jezelf een onbijbelse prediking en alles wat daar mee samen hangt in stand. Wel zou ik eerst in contact treden met de kerkenraad van je plaats om hen deelgenoot te maken van je vragen en zorgen.

Door te blijven, kun je een positieve invloed uitoefenen, maar dan moet je  wel sterk in je schoenen staan. Bovendien leidt je ziel honger, hoe lang kan dat goed gaan? Hongerlijden is gevaarlijk

Wat dan te doen? Je stelde dat je of gaat naar de plaatselijke gereformeerde gemeente of naar een stad in de buurt waar in de PKN wel Bijbels wordt gepredikt. Is die stad ver uit de buurt? Persoonlijk hebben we er geen moeite mee om, wanneer ter plaatse in de  PKN-gemeente de prediking niet naar Schrift en Belijdenis is, om dan te gaan naar de gereformeerde gemeente ter plaatse, of naar een andere kerk van gereformeerd-orthodoxe signatuur..Je gaat daarmee het reizen op zondag tegen. Als je honger hebt ben je al tevreden met de bakkerij die het dichtst bij is en waar gezond brood is te vinden.

Wat is het verdrietig dat we ook in de kerk gewaar worden dat we in een gescheurde wereld leven. Breng dat maar in het gebied bij de Heere. Hij leidt de meeste pijn over kerken waar het er onbijbels aan toe gaat. Het belangrijkste zal zijn dat jij en ik door genade mogen behoren tot de ware Bruidskerk, die geen werk van mensenhanden is, maar een werk van de Heere!

Ik wens je de onmisbare zegen van de Heere toe!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze