Geen prangende vragen meer in de hemel

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van den Brink. Zojuist luisterde ik een fragment van u via YouTube en ging het over God begrijpen. Nu zei u dat je in de hemel  antwoorden zal krijgen op vragen die je nu hebt en misschien dus niet beantwoord zal krijgen op aarde. Vaak hoor je mensen dat ook zeggen: “Ooit zal je weten waarom.” Maar hoe moet je dat zien? Ga je dan pas begrijpen wat het antwoord is of krijg je dan letterlijk antwoorden op levensvragen die er op aarde waren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Vermoedelijk gaat het om een wat ouder fragment, want nu zou ik dit niet meer zo zeggen. Ik had ooit iets vergelijkbaars in een preek gezegd en een man stond mij na de dienst op te wachten. Hij had veel meegemaakt in zijn leven, dus dit deel van de preek vond hij belangrijk. Na de dienst vroeg hij mij waar het in de Bijbel staat dat wij eenmaal antwoorden krijgen, en ik kon hem geen bijbeltekst noemen. Sindsdien heb ik het ook niet meer gezegd. In plaats daarvan houd ik mij nu aan Jesaja 55: “Want Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten.” Dat geldt niet alleen voor dit aardse leven maar ook voor het hemelse leven.

Ik denk dat wij in de gelukzaligheid genoeg hebben aan de volheid van God. Als de vragen er nog zijn, zijn het in ieder geval geen prangende vragen meer. De klem van de vraag is niet verdwenen doordat we antwoord ontvangen hebben, maar omdat de klem van de vraag is weggenomen. God zal ons niet antwoorden geven, maar onze tranen van de ogen afwissen (Openbaring 21:4).

De zaligheid zal lijken op de verbazing en overweldiging die we kunnen ervaren als wij nu de schoonheid van de natuur, of de schoonheid van muziek ervaren. We ondergaan, ervaren en beleven dat als een mysterie, zonder dat we de behoefte hebben daarover vragen te stellen. Zo zullen wij dan terugzien op ons aardse leven: als een mysterie van Gods onpeilbare liefde en eeuwige goedheid, waar al onze vragen open mogen blijven staan in het geheim van Zijn genade.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

hemelNieuwe hemel en aarde