Omgaan met schoonmoeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het omgaan met mijn schoonfamilie. Wij zijn nu zo’n drie jaar getrouwd en ik heb altijd al een moeizame relatie met mijn schoonmoeder gehad. Niet slaande ruzie of verwijten, maar we zijn echt twee heel verschillende types en hebben heel weinig overeenkomsten in eigenlijk alles.

Wat me heel onzeker maakt is dat ze het altijd heeft over mijn andere schoonzussen, hoe  vaak ze langskomen, hoe vaak ze daar naar toe gaat en wat ze wel niet allemaal voor haar doen. Ik voel me nooit goed genoeg, hoe ik het ook probeer. In het verleden heb ik haar misschien niet genoeg betrokken bij zaken, maar dat probeer ik nu wel echt te doen. Maar het lijkt wel of de relatie nooit echt zal verbeteren door een slechte start.

Mijn vraag is; wat moet ik met de opmerkingen over mijn andere schoonzussen en hoe kan ik het beste met mijn schoonmoeder omgaan in het algemeen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schoonmoeder... bedenk, dat zij de móéder is van je echtgenoot. Zij heeft haar zoon moeten ‘loslaten’ voor jou en dat was voor je schoonmoeder misschien niet vanzelfsprekend. Dit gezegd hebbend denk ik dat zij met verhalen over je schoonzussen -bedoel je hiermee haar eigen dochters of ook de echtgenotes van andere zonen?- niet persé jou ‘zwart’ wil maken. Dat is wat jij hóórt, ofwel jouw interpretatie. En ja, kijkend naar een ander schiet je al gauw te kort, waar je dan vervolgens onzeker van wordt. Dat hoeft niet, want jouw echtgenoot heeft jóu gekozen, geen ‘kopie’ van zijn eigen moeder. Toch? Laat dan jouw kwaliteiten -op andere terreinen- zien en praat met er met haar eens over. Misschien ben jij juist wel heel goed in het luisteren... kijk eens op die manier naar jezèlf!

En wat bezoeken betreft: geef duidelijk aan dat je één keer in de week komt theedrinken, of een keer per maand, of wat dan ook. Wees duidelijk en helder, maar baken je eigen grenzen af. Heus, dat maakt het voor jezelf gemakkelijker en iedereen weet waar zij aan toe is.

Nog dit: bespreek je vraag en mijn reactie eens met je man: misschien is het goed, dat híj met zijn moeder praat of dat jullie samen gaan... met een bloemetje of een doosje bonbons. In ieder geval: laat dit ‘plantje’ niet gaan woekeren, want dan overschaduwt het straks alles tussen jullie!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

schoonfamilie