Zesde zintuig

Ds. J. IJsselstein / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 20 jaar. Een tijdje terug heb ik op school (reformatorisch) een persoonlijkheidstest gedaan om erachter te komen waarom ik onzeker gedrag vertoon op het gebied van studie en presteren. Toen ik tegenover degene zat die de uitslag van de test had begon ze met het volgende: “Wat vind jij van een zesde zintuig?” Ik kon mijn lachen met moeite onderdrukken. Ze ging verder: “Wat vind je er van als ik zeg dat jij een zesde zintuig hebt?” Een zesde zintuig; je intuïtie die zó sterk spreekt dat je dingen van te voren ziet aankomen.

Ik ben al vaak tante geworden en elke keer wist ik vanaf een week of 10/12 wat het geslacht van de baby zou zijn. En ik heb er nooit naast gezeten. (Ik werd al jong voor het eerst tante). Toen ik een jaar of zeven was trouwde mijn broer. Ik heb haar nooit gemogen en had een onderbuikgevoel. Nu staat het huwelijk op springen en is het volledig geëscaleerd. Toen ik mijn eerste auto kocht had ik het gevoel dat ik mijn eerste ongeluk er mee zou krijgen. En dat klopte, na vijf maanden reed ik hem total loss. Mijn beste vriendin deed rijexamen en ik wist dat ze een aantal keer zou zakken. Bij de zevende keer slaagde ze pas. Als het bestaat, heb ik het, een zesde zintuig.

Ik heb onlangs een artikel gelezen over een zesde zintuig, dat het is bewezen dat het daadwerkelijk een gen is dat je bezit. Dit heeft mij aan het denken gezet. Is het een gave/geschenk van God of is het iets van de duivel? Moet ik het gebruiken of proberen te onderdrukken?

Ik zou graag antwoord willen van iemand uit mijn eigen kring, de Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Beste briefschrijfster,

Eén ding is zeker (of misschien ook wel niet), dit antwoord voelde je niet aankomen :).

Heb je een zesde zintuig? Laat ik beginnen helder te zijn. Er bestaat geen psychologische test die uitvindt of jij dit bijzondere zintuig wel of niet kan hebben. De vraag is zelfs: bestaat het wel? Wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Is het een voorspellende gave?

Bijbels gezien past dat niet bij hoe wij, gewone mensen, zijn. Wij kunnen niet in toekomst kijken. Het kan dat je meer dan gemiddeld gelijk hebt in het invoelen of raden van wat je verwacht. Het geslacht van een ongeboren baby raden (of weten, of aanvoelen), dat schijnen sommige mensen te kunnen. Misschien door het aanvoelen van wat hormonen doen bij de aanstaande moeder? Aanvoelen dat een huwelijk niet goed gaat aflopen? Ja, soms is dat voor de huwelijksdag (helaas) al zichtbaar. En ja, je kan zelfs het gevoel hebben, dat het met je eerste autootje verkeerd gaat aflopen. Zoals ik dat rijdend op mijn bromfiets vroeger ook aanvoelde. En het kwam ook (pijnlijk genoeg) echt uit.

Weet je, zonder bijzonder te zijn, zonder dat bijzondere zintuig te hebben, ben je goed genoeg. Je bent zoals God je gemaakt heeft. Met je karakter, met je invoelingsvermogen, met je fijngevoeligheid. Bijzonder, omdat God je zo gemaakt heeft. En dus hoef je niet onzeker te zijn. In onzekerheid denken dat je iets bijzonders hebt, maakt je niet minder onzeker. Dan voel je je misschien nog meer buiten de ‘gewone mensen wereld’ staan.

Je hebt gewoon, net als ik, vijf zintuigen. Als een gift van God gekregen. Net als iedereen. En daarbij voelen we soms allemaal van tevoren aan, waarom dingen goed of fout gaan aflopen. Omdat je dat voelt, of zelfs ziet. En sommige mensen hebben meer oog voor dit, anderen meer oog voor dat. Dat is een kwestie van een beetje invoelen, goed nadenken en goed kijken.

De les van mijn verhaal? Gewoon zijn, en het gevoel van gewoon te zijn, helpt je het meest, om je minder onzeker te voelen. Want dan ben je gewoon, zoals iedereen.

Ds. J. IJsselstein