Het Evangelie in de sterren(beelden)

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het thema “het Evangelie in de sterren”. Ik weet niet of jullie bekend zijn met deze doctrine die stelt dat het evangelie via sterrenbeelden aan de eerste mensen is bekendgemaakt. Is het gevaarlijk wanneer je hierin gelooft? En mag, op grond van de bekende sterrenbeelden die al eeuwenoud zijn, de conclusie worden getrokken dat je het Evangelie in de sterren kunt vinden?

Antwoord

De gedachte van een evangelie in de sterren kwam op in de 19e eeuw. Twee invloedrijke boeken die toen verschenen, zijn inmiddels heel wat keren herdrukt. Het betreft Joseph A. Seiss, “The Gospel in the Stars” (1884) en E. W. Bullinger, “The Witness of the Stars” (1892). Zij sluiten wel aan bij allerlei oudere literatuur over sterrenkunde, maar verbinden die kennis nadrukkelijker met het Evangelie dan anderen gedaan hebben.

De veronderstelling is dat God de tekens van de Dierenriem (Zodiac) geschapen heeft om het Evangelie over te brengen. Dit Evangelie zou al bekend zijn bij mensen voor de zondvloed en later werd dit vervalst in de astrologie tot een instrument van waarzeggerij.

De eerste vraag die wij kunnen stellen is waar de afbeeldingen van de Dierenriem vandaan komen. Het zijn mensen die clusters van sterren een naam hebben gegeven en bovendien hebben zij de verdeling in twaalf sterrenbeelden gemaakt. Het is dus al menselijke interpretatie en traditie om zo met de sterren om te gaan.

Bij de schepping werden lichten geschapen tot tekenen en tot vaste tijden (Genesis 1:14), maar daar worden seizoenen, dagen en jaren bedoeld. De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt het werk van Zijn handen (Psalm 19:2), maar dat is iets anders dan allerlei leerstellingen. Ook is het waar dat God in het boek Job de naam van sterren gebruikt, maar daarin sluit Hij aan bij de toen aanwezige kennis: “Hij maakt de Grote Beer, de Orion, het Zevengesternte en de Kamers van het Zuiden” (Job 9:9). “Kunt u de banden van het Zevengesternte vastbinden, of de ketenen van de Orion losmaken? Kunt u de Mazzarot tevoorschijn laten komen op zijn tijd, en kunt u de Wagen met zijn kinderen leiden?” (Job 38:31-32; HSV).

De Bijbel wijst nooit op de sterren voor bepaalde leerstellingen, maar wel naar de boodschap van de profeten (bijv. Luk. 24:25; Heb. 11:1). Wie het Evangelie kent, kan achteraf bepaalde overeenkomsten formuleren, maar vooraf is dat niet mogelijk. Waarom zou het sterrenbeeld Maagd naar Maria verwijzen? En waarom het Zuiderkruis naar de kruisiging van Jezus? En waarom Leo (leeuw) naar de leeuw uit de stam van Juda? Het lijkt mij dat er geen enkel bewijs is voor de theorieën van “het Evangelie in de sterren”.

Is het gevaarlijk als je hierin gelooft? Het is van belang dat ons geloof vast gefundeerd is en niet op basis van speculatie. En in het gesprek met niet-gelovigen is het ook van belang om goede uitgangspunten te hanteren.

Prof. dr. M. J. Paul