Zonde tegen Heilige Geest als je bekeerd bent

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Als je bekeerd bent en je zou de zonde tegen de Heilige Geest doen, dan is er toch afval der heiligen?

Antwoord

Het is uitgesloten dat een kind van God de zonde tegen de Heilige Geest zou bedrijven. Want dat is een onvergefelijke zonde en daar worden zij, door de Heere, voor bewaard. Het is onbijbels om te denken dat de Heere iets zaligmakend begint en het niet volbrengt. Dat is een troosteloze gedachte. Gods kinderen worden door de Heere vermaand om de Heilige Geest niet te bedroeven en tegen te staan. Daar hebben ze veel strijd mee in hun leven om zich in alles door de Heilige Geest te laten leiden. Hij werkt door Zijn Woord en Geest in het hart van Zijn volk en kinderen, de kleine en de grote.

Op een andere plaats staat: blust de Geest des Heeren niet uit. Een voorbeeld: toen David op het dak van zijn paleis stond en Bathseba zag had hij naar binnen moeten gaan en z'n knieën voor God moeten buigen. Maar dat deed hij niet. Hij bedroefde de Geest Gods, waardoor de Geest ging wijken en zijn vlees leven. Met alle gevolgen van dien. Dus viel hij diep in de zonde, maar kwam erover in de schuld voor God en ontving vergeving van zonde. Hij had niet tegen de Heilige Geest gezondigd. Er is echt geen afval der heiligen mogelijk.

Met hartelijke groeten,
ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

zonde tegen Heilige Geest