Geven aan de kerk bij sociaal minimum

Ds. R. W. van Mourik / 4 reacties

Vraag

Momenteel zit ik met een probleem dat ik niet aan een bekende durf voor te leggen. Ik leef van het zogeheten sociaal minimum. Recent is bekend geworden dat het eigenlijk te weinig is om van rond te komen. Die ervaring heb ik vooralsnog niet en ik zie daarin de trouwe zorg van de Heere.

Door de sterk gestegen maandelijkse lasten blijft er echter al langere tijd geen geld meer over om te geven aan de Heere en Zijn dienst. Dat vind ik heel moeilijk. Regelmatig denk ik aan het verhaal van die arme weduwe die zelfs haar laatste geld nog weggaf. De Heere Jezus noemt het zelfs haar ‘levensonderhoud’. Ik vermoed dat in onze tijd deze vrouw een cursus budgetteren aangeboden zou krijgen...

Nu vraag ik mij echter af, in hoeverre mag of moet ik hierin mijn verstand gebruiken? Menselijkerwijs gesproken is wat die arme weduwe deed toch zeer onverstandig? Als ik mijn geld voor mijn levensonderhoud overmaak naar de kerk, kom ik toch gewoon in de problemen? Wat is nu een Bijbelse weg?

Antwoord

Je vraagt je af of je heel je levensonderhoud moet weggeven voor de Heere. Nou, het zou mooi zijn als iedereen in de kerk en in de samenleving dat zou doen. De kerk zou er blij mee zijn en ook de liefdadigheidsinstellingen waar aan gegeven wordt. Maar dat wordt niet bedoeld. Jezus laat alleen maar zien dat er zoveel liefde voor de dienst des Heeren mag zijn dat je daar ook veel voor over hebt.

Helaas kan het dan nog weleens gebeuren dat zij die veel kunnen geven, heel weinig geven en zij die weinig kunnen geven toch nog (naar verhouding) heel veel geven. En dat vraagt de Heere van ons. Niet dat je, in jouw geval, heel je levensonderhoud aan de kerk geeft. Dat zou onverantwoord zijn. Dat weet de Heere ook. Maar wel dat je van het weinige wat je nog overhoudt, een deel kan afstaan aan de Heere. Dat hoeft niet veel te zijn, maar wel uit dankbaarheid tegenover God. Het gaat God niet om hoge bedragen, maar om harten die bereid zijn om, ondanks het weinige wat er is, toch ook iets willen afstaan aan de Heere.

Dus niet alles, maar naar verhouding en uit dankbaarheid. Zelfs al zou het niet kunnen (maar dat is echt in het ergste geval) weet de Heere ervan. Althans, als Hij ook betrokken wordt in je manier van omgaan met je geld en goed.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Tags in dit artikel:

collecte
4 reacties
denkna
En mocht het zo zijn, of dat de situatie zich voor zou doen, dat u feitelijk ook voor uw dagelijkse levensonderhoud te kort komt, schroom dan niet om ook dat met de diaconie van uw gemeente te bespreken.
Pubermoeder
Is het misschien een optie om vrijwilligerswerk te doen in de kerk? Bijdrage in natura...kan ook heel waardevol zijn!
Christie
2 Korinthe 8:12-13 uit de BasisBijbel
Denk erom: als mensen graag willen geven, moeten ze niet meer geven dan ze kunnen. Want het is niet mijn bedoeling dat jullie straks zelf tekort komen doordat jullie andere mensen geholpen hebben.

In de Statenvertaling staat dit uiteraard ook, maar wat minder begrijpelijk...
Iboi
Ik begrijp de bedoeling van 'Pubermoeder'. Echter, voel je niet schuldig als je ook dat niet op kan brengen. Je richten op betaald werk is dan denk ik belangrijker.

Ga eens kritisch door uw uitgaven heen en klop inderdaad bij de diaconie aan als u in nood zit.