Geplaagd

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Waarom word ik geplaagd ondanks dat de meester het er al heel vaak over gehad heeft met de kinderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat stel jij een moeilijke vraag zeg! Pesten is een probleem dat bijna op elke school voorkomt en waar soms geen einde aan lijkt te komen. Toch bestaat er wel de mogelijkheid om het patroon te doorbreken.

Het is fijn dat de meester er al vaak over gepraat heeft met de kinderen. Hij weet er dus in elk geval wel van. Was jij daar bij toen hij erover praatte? Het zou goed zijn als dat wel zo is. Je zou de meester kunnen vragen om een gesprek te hebben met jou en samen met de kinderen die je pesten. Zij kunnen dan zeggen waarom ze het zogenaamd zo leuk vinden om jou te pesten en jij kan dan proberen te vertellen waarom jij het zo erg vindt. Zou je dat willen? Iets wat je ook aan de meester kan vragen, is of hij je wil helpen om je zo te gedragen dat de anderen helemaal geen zin meer hebben om jou te pesten. Dat kan namelijk best. Iets wat je ook kan leren, is om zelf leuke dingen te bedenken en te doen met andere kinderen. Maar ook daar zal je in het begin waarschijnlijk mee geholpen moeten worden. Dat wil de meester misschien ook wel doen. Kan je hem dat vragen? Voor mij is het moeilijk om je daar verder advies in te geven omdat ik jou en de andere kinderen niet ken en ook verder natuurlijk niet zo goed weet wat zich allemaal afspeelt. Maar wat je in elk geval niet moet doen, is bang in een hoekje zitten afwachten tot het pesten weer begint.

Verder vind ik het nog wel de vraag op wat voor soort school je zit. Is dat een reformatorische/christelijke school? Dan mag en kan je ook met elkaar nadenken hoe de Heere God het graag ziet hoe kinderen met elkaar omgaan. Praten jullie daar ook over? Misschien kan de meester ook daarbij helpen. Want zeg nou zelf: je kan toch niet eerst samen bidden en zingen om meteen daarna ruzie te maken? “Waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen”, zing je vast ook wel eens. Dan mag je er met elkaar best eens hardop over nadenken hoe je dat nou praktisch doet op school. Hoe kan  jij een vriendin zijn voor andere kinderen, en hoe kunnen anderen dat zijn voor jou? Probeer daar samen maar eens over te praten, als dat kan.

Ik wens je veel sterkte!

Drs. Els van Dijk
drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

pesten