Begeerd willen worden

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

We zijn nu een tijdje getrouwd en hebben het op seksueel gebied best fijn met elkaar. Alleen is het wel zo dat mijn man er heel erg gericht op is om het mij naar de zin te maken, mij te laten genieten. Het samenkomen is voor hem minder belangrijk dan voor mij. Al het andere is voor mij juist voorspel. We praten er gelukkig wel over, maar soms vind ik dit heel moeilijk omdat het samenkomen voor mij het ultieme is en voor veel verbinding kan zorgen.

Die lichaamsdelen waar ik mij vrouwelijk door voel, zoals mijn borsten, doen hem niks doen. Hijzelf heeft echt mijn aanraking nodig om opgewonden te raken. Door mij te zien en aan te raken gebeurt dat niet voldoende. Het gekke vind ik wel dat hij heel graag en veel lichamelijk contact heeft met mij. Voor mij voelt het naar dat we blijkbaar andere behoeften hebben. Ik voel me inmiddels lichamelijk minder vrouwelijk en aantrekkelijk. Het klinkt heel naar als ik dit zo zeg, maar ik mis het gevoel begeerd te worden.

Het is zeer in hem te prijzen dat hij juist mij wil laten genieten, maar als we dat dan niet samen doen heeft het voor mij minder waarde. Als we toch gemeenschap hebben is voor hem ook dan vooral het doel om mij te laten genieten. Hij blijft kalm en let heel goed op of hij me laat genieten. Ik hoop dat u begrijpt waar bij mij de schoen wringt. Ik zou zo graag meer sámen genieten. Verder is hij ontzettend warm en knuffelig en praten we overal over, dus echt geen koele en afstandelijke man, integendeel!

Antwoord

Beste schrijfster,

De beschrijving wat als probleem ervaren wordt is duidelijk. Wat u vooral mist binnen het seksuele verkeer met uw man is dat u zich begeerd voelt als vrouw en hij daar ook zichtbaar opgewonden van wordt. Wat u beschrijft is dat u man vooral er op  gericht is op het u naar de zin maken. Hij stelt zich vooral dienend op en dat voelt voor u niet als samen seks hebben en genieten.

Mijn vraag is of uw man zich bewust is wat hij voor zichzelf opwindend vindt binnen uw gezamenlijke seksuele relatie. Spreken jullie erover wat hij opwindend en prikkelend vindt aan u en ook wat hijzelf zou willen ontvangen? Nu is het echter zo dat niet elke man opgewonden hoeft te worden van borsten. Er zijn genoeg mannen die van andere lichaamsdelen opgewonden kunnen raken.

Zoals u beschrijft is hij een oplettend dienend minnaar om te geven waar hij u van kunt genieten. Dat valt overigens in hem te prijzen. Anderzijds begrijp ik dat u naast geliefd worden ook begerenswaardig wil zijn en dat aan hem merkt wat maakt dat u zich mooi en aantrekkelijk voelt voor hem. U mist bij hem het lustaspect binnen de relatie van liefde en trouw. Nu lijkt het enigszins op het gebied van seksualiteit eenrichtingsverkeer waarbij ieder solo tot bevrediging komt.

Om meer te kunnen zeggen over mogelijke oorzaken en eventuele oplossingen zou ik u beiden moeten spreken.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
1 reactie
lihar
Hoi vraagstelster, heel logisch dat je graag begeerd wilt worden! Wat ik me afvraag bij wat je schrijft, durf je ook zelf initiatief te nemen en/of iets prikkelends te doen? Mooie lingerie, of een opmerking op een onverwacht moment. Ik raad je aan het boek 'Tussen de lakens' van Kevin Leman te lezen, dat ik zelf bijzonder waardevol vind.

Een recensie:
"Het is een super boek, open en to the point, met veel kennis over hoe het bij echtparen mis kan gaan.
Heel goed geschreven, heel makkelijk leesbaar vooral ook door de openheid en door zijn humor in de praktijkvoorbeelden. Ik denk dat ook veel doet dat het door een man geschreven is, heb idee dat ik mijn man nu veel beter begrijp, wat in zijn hoofd omgaat. Zeker goed boek om later ook met elkaar over te praten."

Ik zou best, als vrouwen onder elkaar, wat verder hierover met je door willen praten, maar daar leent deze plaats zich niet zo voor.. Mocht je dat willen, kun je mijn mailadres opvragen