Gods liefde voor zondaren

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik ben lid van de PKN (Nederlands Hervormd op Gereformeerde Grondslag) en ik geloof dat als er een God is, dan is Hij een Vader die zich over Zijn kinderen ontfermt. Maar wat ik lastig vind en wat mijn vraag is: heeft God zondaren echt lief, zoals mij met mijn verslaving en mijn zonden?

Ik las een stukje in de Bijbel in Psalm 51:6: “Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen, zodat U rechtvaardig bent wanneer U rechtspreekt en rein bent wanneer U oordeelt.” En dit houdt me bezig. Mijn opa was een man die godsdienstwaanzin had en die was bang voor de HEERE. En dit heb ik ook een beetje. Ik ben best wel angstig voor de dood en het oordeel.

Antwoord

Een belangrijke tekst in dit verband is Johannes 3:16: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft , niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.” Bij die wereld hoor jij ook. Wat houdt deze liefde in? Die liefde van God heeft tot doel dat je door het geloof in Christus zalig wordt. God strekt in Christus Zijn handen naar jou uit om je te redden.

Waar moet je van gered worden? Van het oordeel van God. Johannes 3:18 zegt: “Die in Hem gelooft wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.” Dat oordeel van God heb ik verdiend vanwege mijn zonden. Maar ik mag door genade en door het geloof weten dat Christus voor mij het oordeel op Zich heeft genomen en de straf gedragen.

Luister wat Johannes 3:19 nog meer zegt over dit oordeel: “En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.” Christus is in de wereld gekomen en het ergste is wanneer wij niet met onze zonden tot Hem de toevlucht nemen. Dan leven we in de duisternis van het ongeloof en in de dienst van de zonde.

Belijd je zonden voor de HEERE zoals David dat doet in Psalm 51:6 en geloof dat God uit genade al jouw zonden vergeeft. Misschien heb je dat gedaan en blijf je toch nog de macht van verslaving ervaren. Dan kan zomaar de gedachte je beheersen dat het blijkbaar niet echt is en voor jou niet kan. Maar geloof je dat het waar is wat er staat in 1 Johannes 2:2: “En Hij is een verzoening voor onze zonden”?

Wanneer je eerst kijkt naar jezelf en je afvraagt of je het beter doet om daaruit te concluderen of God je zonden wil vergeven, dan kan het nooit. Daarom is Christus gekomen en vergeeft God uit pure genade. Zonder enige verdienste aan jouw kant. Maar vindt de Heere het dan goed dat je doorleeft in de zonde? Nee, maar dat gaat Hij zelf veranderen als vrucht van het geloof. Door de liefde van Christus in je hart en door de kracht van de Heilige Geest.

Die verandering is een proces en een strijd en een weg van vallen en opstaan. Ook daarin heb je dagelijks nodig om de kracht van Christus te ontvangen door het geloof. In dit leven blijft de zonde aanwezig in ons, ook na ontvangen genade. Maar wel is onze wil veranderd, zodat we de zonde niet meer willen. Mijn oude natuur wil de zonde nog wel, maar die moet steeds meer sterven. Blijf in de ervaring van je eigen zonden steeds zien op Christus in Wie de zaligheid vastligt.

Wanneer je zegt dat je niet weet hoe je moet geloven, dan wijs ik je op Efeze 2:8. Het geloof is een gave van God. Dus daarom kan het toch, ook voor jou. Geloof is vertrouwen. De Heilige Geest werkt dat in je hart. Daarvoor gebruikt Hij de Bijbel, Gods Woord. Verwacht dus ook het geloof door het gebed van de HEERE. Geloof is rusten op het werk van Christus. Geloven dat Hij genoeg heeft gedaan om jou zalig te maken.

Denk na over Zijn onbegrijpelijke liefde dat Hij wilde sterven aan het kruis om jouw zonden te kunnen vergeven. Hoe meer die liefde jouw hart vervult, hoe meer de zonde zijn grip verliest op je hart en leven. Wanneer de zonde je benauwt, zie dan op het kruis en geloof dat het waar is wat Christus riep: “Het is volbracht!” Zo zul je gaan ervaren wat Johannes schrijft in 1 Johannes 4:19: “Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.”

Ds. J. A. van den Berg
Sint Anthoniepolder