Naar de HHG in Putten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Komend weekend ben ik met mijn dochter een weekendje weg in Putten. Ik zou graag de kerkdienst in HHG in Putten bijwonen (zonder mijn dochter). Nu ben ik zelf gewend om de diensten van de PKN te bezoeken alwaar geen kledingvoorschriften zijn. Nu vraag ik mij af waar ik qua kleding rekening mee moet houden voor zondag (rok? zwart?). En is een hoedje gewenst? Die heb ik niet. Nu heb ik op Refoweb gelezen dat er leenhoedjes zijn? Ik wil geen aanstoot geven zondag, vandaar mijn vraag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor deze vraag die ik graag wil beantwoorden.

Allereerst heet ik u voor a.s. zondag graag welkom om de twee kerkdiensten (9.30 uur en 16.30 uur) in onze gemeente bij te wonen. Waar is het beter te zijn dan om in Gods huis waar Hij ons wil ontmoeten onder de  bediening van Zijn Woord. Het is immers de bediening van de verzoening waar het bloed van Christus drupt voor verloren zondaren en waar de Geest ons door het geloof zicht geeft op Hem en doet leven uit Hem. Met welk een zondaarsliefde maakt de Heere Zich aan ons bekend!

Ik neem dit graag als geestelijk vertrekpunt wanneer gevraagd wordt naar hoe gemeenteleden qua kleding bij ons naar de kerk gaan, en in dit geval als het gaat om de kleding van een vrouw. Het wordt zo gemakkelijk in de wettische sfeer getrokken, als iets dat moet, i.p.v. dat wat mag. Dan is het snel een slaafse wet i.p.v. een liefdegebod waar je hartelijk achterstaat omdat het Woord ons hierin de weg wijst en in dat spoor wil gaan.  De Heere wil met een hartelijke liefde gediend worden.

Dat geldt dus ook voor ons opgaan naar de kerk, wanneer we de Heere eerbiedig tegemoet mogen treden. De Heere heeft man en vrouw verschillend geschapen en – beperkend tot de vraag -  komt dat tot uiting in de kleding naar de kerk. De vrouwen en meisjes dragen een rok of jurk en naar 1 Korinthe 11 achten wij het bijbels dat een vrouw of meisje in de kerkdienst een hoed draagt.

Dit betekent niet dat dit in onze gemeente ‘harde’ kledingvoorschriften zijn, ook niet als het gaat om de kleur van de kleding. In de praktijk dragen verreweg de meeste vrouwen en meisjes een hoed, een aantal niet. In het pastoraat mag daar met liefde op gewezen worden. En wanneer een gast onze diensten wil bijwonen, die hier niet mee bekend is, wordt hij of zij niet geweigerd, maar hartelijk welkom geheten. Want de Heere heeft een woord voor ons en dat willen wij niemand onthouden.

Ik vind het mooi om te lezen dat u geen aanstoot wil geven. Daarin proef ik respect voor de wijze waarop wij hierin staan, terwijl u er wellicht anders in staat en in uw gemeente anders gewend bent. Daarom is het fijn als u zondag een hoed draagt (er zijn geen leenhoedjes), maar mag uit bovenstaande duidelijk zijn dat dit geen voorwaarde is. Ook de kleur van uw kleding is niet bepalend. Laat uw vraag vooral een gebed tot de Heere zijn hoe Hij wil dat u Hem tegemoet treedt in de samenkomst van de gemeente.

Ik wens u samen met uw dochter een goede tijd in Putten en een gezegende zondag onder het Woord.

J. van Beek, scriba HHG Putten

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

kerkgang