Wereldlichtjesdag

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Wij hebben in ons huwelijk zeven miskramen meegemaakt. Afgelopen jaren zijn we in contact gekomen met ouders die dit ook hebben meegemaakt. Ze hebben alleen een andere achtergrond op het gebied van geloof/kerk. Samen zijn we een stichting begonnen om gedenkbomen te plaatsen op de begraafplaatsen in onze gemeente voor miskramen tot 24 weken. Ook is het mogelijk gemaakt om de kindjes te begraven rondom de boom.

Nu is het idee bij de andere bestuursleden gerezen om mee te doen met wereldlichtjesdag. Waar komt dit vandaan? Kunnen  wij daar aan mee doen vanuit ons reformatorisch gedachtengoed? Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Antwoord

Voor ik begin met mijn antwoord wil ik mijn waardering uitspreken voor deze vraag en het diepe leed dat hieraan ten grondslag ligt. Het staat in een paar woorden beschreven maar er zal ongetwijfeld een hele wereld achter zitten. De troostende nabijheid van de Heere toegewenst in deze weg. Mooi om te lezen hoe jullie de inktzwarte ervaring in jullie huwelijk willen inzetten met en voor anderen.

Nu over jullie vraag. Wereldlichtjesdag is ontstaan in 1997 in Amerika, door The Compassionate Friends. Inmiddels worden er wereldwijd, op de tweede zondag van december om 19.00 uur lokale tijd, kaarsen gebrand voor overleden kinderen. Omdat we in verschillende tijdzones leven is het idee dat er die dag, ieder uur ergens op de wereld, kaarsen worden aangestoken voor overleden kinderen.

Bijbels gezien is er zeer weinig tegen het aansteken van een kaars in te brengen. We vinden geen directe of indirecte ge- of verboden op dit terrein. De huiver in onze reformatorische traditie komt, in mijn ervaring, vooral voort uit de manier waarop de kaarsen gebruikt werden (en worden), bijvoorbeeld in het Rooms Katholicisme. Deze zogenoemde devotiekaarsen worden vaak gebruikt in combinatie met gebed. Zo wordt het branden van een kaars gezien als een ondersteunende of versterkende actie of als eerbied tonen aan een heilige. Lees ook: 'Waar komt een kaarsje branden vandaan?'

Nu is het lastige punt met dit soort vragen in hoeverre wij deze ‘schrikbeelden’ (mijn woorden) moeten laten meewegen. Als jullie kaarsen zouden gaan branden in combinatie met gebeden voor de overledenen, of met de gedachte dat onze handelingen hier op aarde ook maar op enige manier een effect zouden hebben op de overledene, zou ik niet anders kunnen dan dat afraden. Er is geen enkele Bijbelse grond te vinden om dat te onderbouwen.

Maar wij zouden ook een andere insteek kunnen kiezen. En dat is een gedachte die je wel vaker tegenkomt, namelijk dat het licht van een kaars ons wijst op het licht der wereld, de Heere Jezus Christus. Juist in situaties waarin het lijkt alsof de duivel en het rijk van duisternis gewonnen heeft (zoals rondom het sterven) kan het licht ons wijzen op Paasboodschap: Christus heeft de dood overwonnen! En wie Hem volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben (Joh. 8:12). Hij is de Opstanding en het Leven; wie in Hem gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven en ieder die leeft en in Hem gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid (Joh. 11:25-26).

Kortom, ik zal niet een zwart of wit antwoord kunnen geven op jullie vraag. Zoals met meer zaken zal het hier vooral gaan om de persoonlijke afweging en de manier waarop wij de middelen (zoals een kaars) gebruiken. Ik hoop dat ik jullie een beetje op weg heb kunnen helpen.

Met broederlijke groet,
Ds. D. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

doodkaarsje