Nederland Zingt-dag

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Over niet al te lange tijd is er weer een Nederland Zingt-dag vanuit de EO. Nu kan ik zelf niet (altijd) staan achter door de EO georganiseerde dagen; maar deze dag kende ik niet. Ik heb een zus die niet meer naar de kerk gaat. Nu wil zij echter wel naar deze Nederland Zingt-dag toe als ik met haar meega. Om er een visie op te krijgen, heb ik eerst zelf onderzoek gedaan en op Youtube filmpjes hierover gekeken.

Ik zie over het algemeen een grote groep mensen netjes zingen (net als op een zangavond). Hierin zie ik echt wel het verschil met bijvoorbeeld een EO-jongerendag. Ik denk echter niet dat ik achter de tekst van alle liederen kan staan. Ook lees ik links en rechts dat er ook wel eens oneerbiedige optredens etc. zijn. Toch denk ik dat ik, door met mijn zus mee te gaan, wel weer een aanknopingspunt heb om het geloof onder de aandacht te brengen bij haar, omdat zij zelf met het initiatief kwam. Maar als ik dat moet doen door naar een gelegenheid te gaan waar ik eigenlijk niet thuis hoor, dan lijkt me dat ook niet de bedoeling.

Kan iemand van de Gereformeerde Gemeenten mij hierin advies geven? Ik wil niet te zwart-wit zijn en mijn kans weggooien, maar ik wil ook geen dingen doen die niet Bijbels zijn.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Je hebt een zus die niet meer naar de kerk gaat, maar die wel naar de Nederland Zingt-dag van de EO wil. Met die voorwaarde dat jij, als zus, met haar meegaat. Ze wil samen met jou, een mooi gebaar van je zus. Het is ook mooi om samen als zussen iets te doen. Ik denk dat vele zussen (en broers) het graag zouden willen, helaas het gaat niet (meer).

Een dilemma voor jou. Je wil graag met je zus mee om weer een aanknopingspunt te hebben om  het geloof  onder de aandacht te kunnen brengen bij je zus en mede ook omdat zij zelf met het initiatief kwam. Maar aan de andere kant, je kunt niet (altijd) staan achter de door de EO georganiseerde dagen en ook denk je dat je niet achter de tekst van alle liederen kan staan. Ook hoor je links en rechts dat er wel eens oneerbiedige optredens etc. zijn. Ik begrijp je gedachte.

Ga je wel mee, ga je niet mee. Wat denk je zelf?  Wanneer ik je vraag lees, lees ik erin dat je eigenlijk wel mee zou willen, maar...

Mijn advies? Ga met haar mee en probeer een goed gesprek te hebben met je zus over het allerbelangrijkste: het geloof in de Heere Jezus Christus. Als zondaar hebben jij, je zus en ik allemaal het zelfde nodig, de vrede met God door het geloof in Jezus’ alleen. Er zullen zeker liederen zijn die je voor jezelf met vrijmoedigheid aan kunt grijpen om een goed geestelijk gesprek met je zus te hebben. Vermijdt het om over allerlei uitwendige dingen te praten, dat slaat geen bruggen, maar brengt verwijdering. De beste relatie heb je, wanneer je in je hart laat kijken, met zijn hunkering en verlangens naar God, maar ook met al je strijd tegen jezelf, je verkeerde verlangens, je zonde. Misschien zingen ze dit lied ook wel en wat heb je dan samen veel te bidden en te praten:

Vaste Rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op uw trouw,
laat mij rusten in uw schauw,
waar het bloed, door U gestort,
mij de bron des levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr’ of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet!

Eenmaal als de stonde slaat
dat dit lichaam sterven gaat,
als mijn ziel uit d’aardse woon’
opklimt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in uw schoot
berg mijn ziele voor de dood.

Ik gun jou, je zus en mezelf het komen tot Jezus, moe arm en naakt. Wat zullen we dan gaan zingen over Deze Vaste Rots. Geen steunen meer op jezelf, Jezus alleen en Jezus helemaal. Jezus, Uw verzoenend sterven is het rustpunt van mijn hart. Psalm 23 is zo mooi voor zondaren.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

C.A. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Dhr. Hoekman was ruim 40 jaar ouderling in de Ger. Gem.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

EO (-jongerendag)