Zoenen als bevestiging

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

In mijn vorige relatie heb ik een keer met een ander gezoend. Toen de relatie uit was begon ik heel erg het vrijgezellenleven te leven. Ik zoende met verschillende jongens en sliep soms ook met ze (maar geen seks gehad). Dit waren niet per se lusten, maar ik had vooral heel veel bevestiging nodig. Vond een jongen mij interessant genoeg om mee te zoenen, dan zorgde dit voor een stijging van mijn eigenwaarde. Ik heb hier veel spijt van en wil zo ook niet meer leven.

Nu ben ik een ontzettend goeie jongen tegengekomen waar ik echt heel fijn mee kan praten. Hij vindt het geloof erg belangrijk en weet waar hij staat. Ik ben verliefd geworden op hem, maar nu weet ik niet wat ik moet doen. Ben ik wel klaar voor een relatie met hem? Kan hij mij wel vertrouwen en kan ik mezelf wel vertrouwen? Ik leg dit vaak in het gebed neer, maar vind het lastig om te zien wat tekenen van God zijn en wat niet. Wat wil God in deze situatie? Ik ben hem niet voor niks tegengekomen, toch?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vragenstelster,

Tussen zoenen en zoenen kan een groot verschil zitten. Zoenen kan variëren van een gebruikelijke gewoonte bij het begroeten van mensen die je goed kent aan de ene kant en het intens zoenen zoals geliefden dat kunnen doen aan de andere kant. Zo zoen je je vader en moeder beslist anders dan je vriend enz. Je eerste zoentje van je vriendje is ook speciaal, net zoals het zoenen van elkaar als je net in het huwelijk bent bevestigd. Dus de betekenis van een zoen kan nogal variëren.

In een relatie is het zoenen een onderdeel van de intimiteit tussen geliefden. En als je al een relatie hebt met een jongen, kan het echt niet als je dan ook nog eens met een andere jongen zou gaan zoenen zoals in je openingszin van je vraag naar voren komt. Is daarom je vorige relatie ook uitgegaan?

In ieder geval heb je daarna, in je vrijgezellenbestaan met verschillende andere jongens gezoend. Wat hechtte je daar zelf voor betekenis aan? En ging zo’n jongen je dan zoenen omdat hij je alleen maar leuk vond of wilde hij daar een relatie mee gaan beginnen? In ieder geval had het toch wel een andere betekenis als het zoenen bij een begroeting. Eigenlijk zeg je nu achteraf ook wel dat je dat zo niet had moeten doen. Het is ook best moeilijk als je jong bent en je natuurlijk toch graag gezien wilt worden door een jongen om dan goed je grenzen af te bakenen.

Nu ben je verliefd geworden op een jongen en wil je er echt serieus mee omgaan. Dat is goed. En nu vraag je je af of je wel klaar bent voor een relatie. Het kan toch niet zo zijn dat je eerst helemaal kant en klaar moet zijn voordat je een relatie kunt gaan beginnen? Belangrijk is dat je goede voornemens hebt en dat je daar ook echt voor gaat en daar naar  wilt leven. Goed ook dat je dit in je gebed naar voren brengt.

Je vindt het lastig om te zien wat de tekenen van God zijn. Maar God heeft ons algemene richtlijnen gegeven zoals trouw zijn, je voor je relatie en later je huwelijk willen inzetten, naar Zijn geboden willen luisteren enz.

Het mooie is dat je ook eerst verkering hebt met elkaar voordat je gaat trouwen. Die verkeringstijd is eigenlijk een soort van proeftijd om te zien of je bij elkaar past, trouw bent, je wilt inzetten voor elkaar, wilt gaan voor elkaar enz. In die verkeringstijd wordt dan vanzelf wel duidelijk of je klaar bent voor een relatie met hem. Dat kun je van te voren nog niet overzien, maar de inzet om het goed te willen gaan doen moet er wel zijn. Ik heb de indruk dat dat ook bij jou het geval is en dan mag je open staan voor een relatie met deze jongen

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

zoenen