Dopen verplicht

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Is het dopen verplicht in het christendom?

Antwoord

Dag vragensteller,

Als men toetreedt tot de kerk en daarbij als volwassene het geloof belijdt, terwijl men als kind nog niet gedoopt was, dan is de doop inderdaad noodzakelijk om lidmaat van de kerk te worden. Natuurlijk mag men van tevoren wel meeleven met de kerk  en een gemeente daarvan, maar men wordt voluit lid van de kerk na het ontvangen van de Heilige Doop. Daaraan gaat altijd vooraf dat je eerst onderwezen wordt in de Bijbel en dus in de christelijke leer.

Wie als kind op het kerkelijk erf geboren wordt, wordt als kind gedoopt, waarbij de ouders beloven dat zij hun kind zullen opvoeden bij en naar Gods Woord. Zo’n kind is dan dooplid van de kerk en kan later door het doen van geloofsbelijdenis voluit lidmaat van de kerk worden. Een tweede maal dopen doen wij nimmer.

De doop is een teken van Gods beloften en ook een bevestiging daarvan. Vanwege de zwakheid van ons geloof hebben wij dat allemaal nodig en daarom heeft Christus die ingesteld. Wij mogen deze instelling van God niet klein achten en daarom is dopen de weg om te gaan behoren tot de christelijke kerk. De doop werkt overigens niet zelf de zaligheid uit, maar is de door God gegeven bevestiging van Zijn belofte, die door het geloof ontvangen wordt.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders