Vriendin zet me onder druk met huwelijk- en kinderwens

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een man van 37 jaar en ik heb al enkele jaren een relatie met een vrouw van 31 jaar. Dit is mijn eerste relatie en erg wennen. Mijn vriendin is heel direct qua karakter. Ik ben heel rustig. Wij zijn in veel dingen tegenpolen. Dit schijnt goed te zijn. Tegenpolen trekken elkaar aan, zeggen ze. Doordat ze zo direct is weet ik vaak niet hoe ik moet antwoorden. Ik neem dan even een rustmoment om mezelf te herpakken.

We gaan dit jaar samenwonen hebben we besloten. Ik had liever eerst willen trouwen maar we hebben de financiële middelen niet en ‘gratis trouwen’ vinden wij niet een optie. Wij willen het graag vieren zoals het hoort.

Ik ben zelf kerkelijk opgegroeid. Mijn vriendin ook, maar is gekwetst door mensen in de kerk. Daardoor gaat ze daar niet (graag) meer naar toe. Het mooie is dat ik het als een uitdaging zie om haar weer op het ‘goede pad’ te brengen, maar ik wil haar hierin niet dwingen. We hebben daar over gesproken met elkaar en we zijn tot de conclusie gekomen dat ik haar vrij laat hierin, hoewel ik had gehoopt dat ze wekelijks met mij mee zou gaan. Ik heb ook meerdere momenten gevoeld dat God een plan heeft met ons tweeën. Die koester ik. Mijn vriendin wil voor haar 34e een kind van mij en zet mij hiermee onbewust onder druk. Dat is nu eenmaal haar karakter. Ze zou mij eigenlijk de ruimte moeten geven hierin en dat krijg ik niet van haar op die manier. Mannen hebben ruimte nodig.

Mijn vraag is: hoe maak ik het haar duidelijk dat ze mij op deze wijze niet onder druk moet zetten, zonder dat ik haar hierin kwets? Ook graag advies hoe om te gaan met kerk, geloof en vertrouwen geven. We zijn van plan als we samenwonen een evangelische kerk te gaan bezoeken. Ik voel me daar ook prettig bij. Zij voelde geen aansluiting bij mijn kerk na één kerkbezoek.

Antwoord

Beste man,

Je indringende vraag ontvangen en hopelijk ook begrepen. Samenvattend zeg je zelf: Mannen hebben ruimte nodig. Ja, zo is het. Ik zeg er wel direct bij: de ruimte door Gód bepaald! Die overweging mis ik in de benadering. En daarin ligt jouw/jullie probleem, denk ik.

Het lijkt er op dat je vriendin de dingen naar haar hand wil zetten. Ze wil een kind van jou vòòr haar 34e jaar. Dat is toch de dingen op z'n kop! Je moet toch eerst bezig zijn met een hechte geestelijke (niet-seksuele) relatie om elkaar te leren kennen om zo tot een bijbels huwelijk te (kunnen) komen. Daarvoor is gehoorzaamheid aan Gods Woord een eerste vereiste (èn Gods gave!), ook een bewust lidmaatschap van een Schriftgetrouwe Kerk. Daar dien je elkaar in te leren kennen om -als er kinderen komen- samen één lijn te kunnen trekken, achter de HEERE aan. “Ik en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen!”, Jozua 24:15 b. Dat huiswerk moet je eerst maken om te zien of je relatie Gods goedkeuring heeft en om een geestelijke basis te hebben.

Kom (eens) op voor je zelf! Nee niet als de man die op zijn (eigen) strepen gaat staan. (Zo ben jij denk ik niet). Maar als iemand die gelovig leert schuilen achter Gods geboden. Dus: kom op voor de Heere en Zijn dienst!

De benadering door je vriendin komt mij nogal egocentrisch, om niet te schrijven: egoïstisch over. Hopelijk zie je dat zelf ook en volgt er bekering. Want dit en zo is het geen basis voor zoals de Heere het huwelijk bedoeld heeft. En al helemaal niet om een kind te maken/nemen. Neem me niet kwalijk dat ik het zo formuleer. Als je toch op deze weg verder gaat, moet je vrezen dat de relatie geen stand houdt. En als er dan toch al een kind is, is dat vaak de dupe.

Waar zijn we op deze manier eigenlijk mee bezig? “Zoek toch eerst het Koninkrijk van God en Zijn(!) gerechtigheid en al deze dingen zullen u toegeworpen worden!” (Matth. 6:32-33). Dat is een leven van en uit genade. Ik wens je geloof, inzicht, beslistheid, doortastendheid en uithoudingsvermogen toe om de dingen/je relatie uiteindelijk te maken zoals God wil! Dan krijgt Hij de eer en kun jij/kunnen jullie er optimaal van genieten. Zoek de HEERE en leef!

Groet, ds. H. H. Klomp