Collega's vinden dat ik meer moet werken

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Volgens mijn eerste en mijn huidige manager werk ik met een inzet van 150 procent. Die inzet heb ik altijd getoond; ik vind mijn werk leuk en zet me graag in. Nu blijven sommige collega’s mij zeggen dat ik best meer werk kan doen. Dat zeggen ze al vanaf het begin toen er nog een (weer) andere manager was die ook vond dat ik meer kon doen.

Als je kijkt naar de resultaten, dan klopt dat niet. Ik doe echt voldoende. Het verschil is mogelijk dat ik echt mijn tijd wil benutten en mijn werk daadwerkelijk wil doen, tegenover collega’s die graag praten, rondjes wandelen, gaan lunchen etc. en dan langer blijven of ‘s avonds nog wat doen. Ik heb m’n boel op orde, plan en werk gestructureerd en heb mijn werk dan klaar. Ik ben heus ook wel gezellig aanwezig, maar niet constant (kan toch ook niet...).

Hoe kan ik hier nu het beste op reageren? Ik hoef, wil en kan niet nog meer doen, maar dat het steeds gezegd wordt, vind ik vervelend. Het haalt mij naar beneden en demotiveert me. Het lijkt stoerder te zijn als je minder zin hebt in je werk en niet mee wil met de plannen van de organisatie, terwijl ik er liever positief aan bijdraag.

Antwoord

Een complexe vraag die niet zomaar met een kant en klaar antwoord te beantwoorden is. Zelf geef je aan dat je inzet 150 procent is en dat je effectief en gestructureerd werkt. Daarnaast hoor je van collega’s dat ze hier anders tegen aankijken en jij kijkt weer anders tegen deze collega’s en hun inzet aan.

Goed om uit deze onduidelijke cirkel te komen en om te voorkomen dat je allemaal niet in bepaalde visie en aannames blijft hangen. Het lijkt mij raadzaam om deze situaties eens met je huidige manager te bespreken. Hoe kijkt hij ertegenaan? Heeft hij tips of aandachtspunten voor jou om hiermee om te gaan. Probeer samen met je manager te kijken wat er qua communicatie verbeterd kan worden tussen jou en je medecollega’s. Kun je elk vanuit een ieders standpunt de situatie eens bezien? Wat zie je dan?

Wat je wilt voorkomen is dat jij en je collega’s tegenover elkaar komen te staan. Je wilt juist met elkaar het werk goed uitvoeren. Benoem het gezamenlijke belang, namelijk het werk goed en tijdig uitvoeren en spreek uit dat er verschillen mogen bestaan in karakters. Daar waar de een graag rustig en efficiënt werkt, heeft de ander iets meer behoefte aan een praatje tussendoor en werkt deze collega hierdoor soms wat langer door.

Dus eigenlijk nu op dit moment: eigenlijk meer vragen erbij dan een kant en klare oplossing. Heel goed dat je dit probleem wel wilt oplossen!

Het is ook altijd mogelijk om hierover met één van onze juridische medewerkers door te praten als je lid wordt van de RMU en je te laten begeleiden in dit proces.

Met vriendelijke groet,
Jannie van der Mark,
Juridisch Medewerker Individuele Belangenbehartiging/Coach

Lees meer artikelen over:

collega'swerk
1 reactie
Remco2
Eén en ander bespreken met je manager kan je inderdaad op weg helpen.

Mocht dat geen resultaat hebben, dan kan er sprake zijn van een ander probleem. Ik weet niet in wat voor organisatie je nu werkt. Maar het kan zijn dat je het beter naar je zin zult hebben in een organisatie die zakelijker werkt. Waar resultaten behalen (binnen een bepaalde tijd) beter op prijs wordt gesteld. Dan zul je ook meer collega's om je heen hebben die dat doen.

Het kan dus zijn dat je met een cultuurprobleem te maken hebt. Een bedrijfscultuur waar je je altijd zult moeten verdedigen voor jouw wijze van werken en mindset. Het kan dus zijn dat je gelukkiger kunt worden in een ander type organisatie.