Weinig fysiek in relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik date nu een half jaar met een man. We zijn beiden begin 50 en beiden christelijk. We zijn elkaar steeds vaker gaan zien; van eens in de twee weken naar twee keer per week en pas ben ik voor het eerst een nacht blijven slapen. Waar ik tegenaan loop is dat er weinig progressie in onze omgang zit. Die is er wel; het elkaar vaker gaan zien, tussendoor af en toe met elkaar telefoneren, hij begint me nu voor te stellen aan zijn vrienden en familie waarbij hij me sinds kort ook als zijn ‘vriendin’ voorstelt, maar fysiek komen we geen stap verder; geen arm om me heen, geen hand vast houden, alleen een kus op de wang bij komen en gaan.

Voor mij is het tonen van fysieke genegenheid erg belangrijk om er achter te komen of die genegenheid er ook echt van mij uit is of dat het puur om een vriendschap gaat. Wanneer ik daar met hem over probeer te praten raakt hij in paniek en vraagt meteen om meer afstand. Hij weet wel dat dit voor mij een belangrijk punt is. Liefde moet groeien maar heeft wel voeding nodig.

Hoe ga ik hier mee om, hoelang moet ik geduld blijven betrachten of is het beter om hier een einde aan te maken en opzoek te gaan naar een man waarbij het allemaal minder moeizaam gaat? Wat is uw advies?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Liefde moet groeien en heeft voeding nodig... Zeker, helemaal waar! Maar: en dan komt datgene wat ík in uw verhaal lees. U gaat niet voor de líéfde, maar voor uzelf! Dat is nogal een uitspraak, nietwaar. Ik zal het uitleggen door uw eigen woorden aan te halen.

1. Citaat: “Voor mij is het tonen van fysieke genegenheid erg belangrijk om er achter te komen of die genegenheid er ook echt van mij uit is of dat het puur om een vriendschap gaat.” Dus: ú wilt die genegenheid om te testen wat er bij ú zou kunnen gaan groeien... is dat wel een gevoel van gévende liefde? Of gaat het er bij u om dat ú aan uw trekken komt? Liefde gaat toch om het elkáár gelukkig maken?

2. Uw vriend raakt in paniek wanneer u fysieke genegenheid voorstelt: dan gaan er toch alarmbellen rinkelen, want waardoor komt dat? Ergens zit bij hem píjn waardoor hij blijkbaar blokkeert. Is hij in het verleden gekwetst, afgewezen, verlaten of mogelijk zelfs ‘mis-bruikt’ (ik zet dit tussen haakjes, omdat ik nog niet direct wil denken aan wat tegenwoordig zo mooi grensoverschrijdend gedrag heet). Praat daar met hem over, vraag er naar. Misschien wordt uit zijn reactie duidelijk hoelang u geduld dient te blijven betrachten, cq. of u met hem verder wilt. Groei gaat niet vanzelf, maar heeft vóéding nodig door aandacht, erkenning en waardering in vooral een lúísterend oor!

3. Mensen hebben een verschillend tempo, ook in groeiende liefde. Waar de een soms sneller wil dan de ander is het goed om je af te vragen hoe zinvol dat is. Door vragen te stellen, te praten met elkaar. Met in het achterhoofd de simpele maar ware gedachte dat de een niet snéller kan lopen maar de ander wél langzamer. Zodat je náást elkaar blijft gaan!

4. Vraag uzelf af wat úw verwachtingen zijn van een relatie (in het algemeen) en specifiek van déze relatie. Test of u op hetzelfde spoor zit als uw vriend door naar zíjn verwachtingen te vragen. Beiden bent u een halve eeuw oud en hebt dus de nodige positieve en helaas ook negatieve levenservaring opgedaan. Hopelijk hebt u intussen beiden ook levenslessen geléérd. Heel wat gespreksstof dus voor de komende tijd! En zó komt u tot een antwoord of een gezamenlijke toekomst er in zit!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering