Zwanger op trouwdag: welke kleur bruidsjurk?

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Welke kleur kiezen voor een trouwjurk voor als je zwanger trouwt? Ik heb dit ook aan onze dominee gevraagd. Die gaf aan niet bekend te zijn met richtlijnen/regels binnen onze kerk (Gereformeerde Gemeenten) over de kleur van de trouwjurk. Volgens hem mocht wit/crème dus, zolang de jurk maar wel bedekkend is.

Nu vinden mijn ouders het lastig om hiermee om te gaan. Ik vroeg me af wat jullie visie hierop is. Zelf vind ik dat als we oprecht schuldbelijdenis hebben gedaan en voor onszelf vergeving hebben gevraagd, dat het niet nodig is om dit door de kleur van de jurk te laten zien. Het lijkt me dan vooral om de buitenkant van de mens te gaan. Wat is gebruikelijk in deze situatie binnen de Ger. Gem.?

Antwoord

Als ik de vraag goed lees, ben jij aanstaande bruid én aanstaande moeder. Van harte hoop ik dat je zwangerschap goed mag verlopen en dat je als moeder jullie kindje in je armen mag sluiten. Wat je wel begrijpt, is dat jullie vooruitgegrepen hebben op iets dat in het huwelijk thuishoort. Jullie willen daar oprecht schuldbelijdenis voor doen. Dat doe je zowel voor de Heere als voor de mensen. Jullie vragen om vergeving van deze zonde.  Jullie mogen dat doen in de wetenschap van “Maar bij U is vergeving.” Daar stopt de dichter van deze psalm niet, want er staat achter: “Opdat Gij gevreesd wordt!” In de kanttekening bij deze tekst lezen we: “Te weten met een kinderlijke vreze. Allen die vastelijk vertrouwen, dat om Christus’ wil hun zonden vergeven zijn, beminnen God; en als goede kinderen vrezen zij Hem te vertoornen.” Vergeving ontvangen zal er toe leiden dat je in liefde de Heere wil volgen.

Maar dat is toch geen antwoord op mijn vraag, denk je wellicht. Ja, dat klopt. Toch is dit een zaak van het hart. Het moet en het kan goed komen tussen jullie en de Heere! Die vergeving is alleen mogelijk om Christus’ wil. Hij was zonder zonde en Hij nam de zonde van Zijn hele Bruidskerk op zich. Dat wens ik jou en je aanstaande man allereerst.

Dan kom ik bij de beantwoording van je vraag. Het zal je niet onbekend zijn dat in sommige kerken de regel geldt dat een witte trouwjurk niet past. Men doet dat met de verwijzing dat wit de kleur is van de reinheid. Wie trouwt, is nooit helemaal rein. Er is maar één bruid rein en dat is de door Christus gekochte Bruidskerk. Die is wit en zonder rimpel.

In andere kerken gelden andere regels en wordt daar ook anders over gedacht. In al deze kerken geldt wel de regel dat de jurk bedekkend moet zijn. Helaas worden daarin ook nog wel eens de grenzen opgezocht.

Op dit moment zijn er veel trouwjurken gebroken wit of crème. Jouw dominee vindt dat in jouw situatie dus een prima en acceptabele tint. Hij zal daarmee waarschijnlijk ook de mening van de kerkenraad vertolken. Die mening wordt door meerdere kerkenraden van de Gereformeerde Gemeenten gedeeld.

Nu is het niet uitgesloten, dat je ouders, mede vanuit hun opvoeding, daar moeite mee hebben. Dan moet je over dat onderwerp nogmaals met hen in gesprek gaan. Luister naar hun opvattingen en neem dan biddend een beslissing, waarbij je de verbinding met je ouders blijft zoeken. Wellicht is een compromis mogelijk.

De kleur van een bruidsjurk raakt de buitenkant, maar mag ik je toch nogmaals bovenal op de binnenkant wijzen? Vergeving vragen is nodig, maar vergeving ontvangen is genade! Die genade kun je niet missen. Dat geldt zeker ook voor straks, als jullie elkaar trouw voor het leven zullen beloven!

Van harte Gode bevolen!
N. J. Teerds

Tags in dit artikel:

bruidsjurk