Kerkshoppen

Ds. J.R. van Vugt / 1 reactie

Vraag

Ik zou graag bij een aantal andere kerken in de buurt eens willen kijken hoe het er daar aan toe gaat en of deze eventueel beter passen bij mij dan de kerk waar ik nu bij zit. Ik woon echter nog thuis (ik ben 18) en weet niet hoe ik dit aan mijn ouders moet vertellen die zelf erg vasthoudend zijn aan hun eigen kerkverband. Wat is wijsheid?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag is in zekere zin een vrij eenvoudige, die tegelijkertijd een heel aantal gedachten bij mij oproept.

De eerste gedachte die bij mij opkwam was: is dit pure nieuwsgierigheid of hebben we het hier over een geestelijke vraag en, misschien wat zwaar aangezet, geestelijke nood? Waarom wil je weten hoe het in andere kerken eraan toegaat? Volgens mij geef je zelf antwoord op die vraag door te zeggen dat je wilt kijken of deze eventueel beter bij jou passen dan de kerk waarin je nu zit. Ik vind dat oprecht een spannende opmerking! Zonder voorbij te gaan aan de misschien wel diepere nood die achter jouw vraag steekt, vind ik de formulering een bijzondere.

Vergeef me wanneer ik het misschien wat scherp stel, maar wij gaan niet naar de kerk om daar ons prettig te voelen! Dat vind ik met alle respect en nogal postmoderne én op het gevoel en de emotie gerichte opmerking. En daar zit onze maatschappij helemaal vol van. En de kerk niet minder. Maar ik word daar eerlijk gezegd een beetje kriebelig van. We geloven dat de Heere ons leven leidt. Dat Hij ons in een gemeente plaatst en in een gezin en bij ouders van en in een bepaalde gemeente. Nu is er bij die gemeente van alles mis en dat is eigenlijk niet verrassend, want al de gemeenten zijn gemeenten buiten het paradijs. “En als er In de gemeente al niet iets mis is, is er in die gemeente wel iets mis, wanneer ik daar lid van ben”, is een gevleugelde uitspraak. Ik hoop dat je oprecht begrijpt wat ik hiermee zeggen wil.

Ik kom heel veel jongeren en jongvolwassenen tegen met vele vragen over de kerk en de gemeente waar ze zitten, de sfeer in de gemeente en de prediking in die gemeente. En ik wil al die vragen serieus nemen. Oprecht! Maar ik wil ook waarschuwen voor een bepaalde sfeer in de kerk dat Iedereen maar een gemeente zoekt die zo lekker bij iemand past en omdat het zo fijn voelt. Wij zoeken niet de gemeente die bij ons past, maar wij passen ons aan bij de gemeente waar de Heere ons plaatst. Dat is mijn diepste overtuiging.

Ik hoorde eens een voor mij onbekende dominee zeggen: “het evangelie ligt ons niet, maar dat houdt in dat wij zelf anders moeten gaan liggen.” Volgens mij werkt dat in de kerkelijke gemeente net zo: ik kies mijn (schoon)familie ook niet uit, maar krijgt die gratis erbij. En in dat gezin waar de Heere mij plaatst en geplaatst heeft, is mijn plek. Los van hoe dat nou precies voelt. Misschien moet ik niet de gemeente om de kritiek gaan stellen, maar mijn gevoel bij die gemeente.

Dit gezegd hebbend, besef ik mij terdege dat in onze tijd je flink kan “shoppen op de reli-markt”. Er is heel veel aanbod. Dat is enerzijds een grote zonde van de kerk, maar soms kom je kerkelijk zo in de knel dat het ook een zegen kan zijn. De Heere is gelukkig niet aan een kerkverband gebonden. Integendeel: de Heere heeft in alle kerken Zijn kinderen en de vraag die wij moeten beantwoorden voor Gods aangezicht is of de gemeente waar we zondags naar toe gaan ook die gemeente is waar het Woord van de Heere Bijbels en zuiver naar de zin en mening van de Geest wordt gesproken.

Dat zijn zware woorden, maar dat is tegelijkertijd wel het uitgangspunt ook voor dit antwoord: het gaat niet om jouw gevoel of het feit dat je je wel welkom voelt of dat je er een warm gevoel bij krijgt, maar het gaat om deze ene vraag: wordt in deze gemeente het Woord van de Heere gesproken zoals het Woord gesproken moet worden. Nog korter geformuleerd: komt Het Woord (met een hoofdletter) aan het woord? Laat dat als alsjeblieft jouw en ons gebed zijn en blijven: Heere, mag ik in de gemeente én in de verkondiging van het Woord in die gemeente U ontmoeten? En daarbij moeten we ons realiseren, dat waar het Woord gesproken wordt naar het Woord, de Heilige Geest in het midden is en God ons daar ontmoet en door Zijn Woord en de bediening van de verzoening daar tot ons spreekt. De vraag is niet of de Heere er is, maar de vraag is of ik de Heere zie en Zijn stem hoor en volg. Dat ligt niet aan de Heere, maar dat ligt aan mijn oren en mijn ogen en mijn hart.

De gemeente als Lichaam van Christus is de verzamelplaats en werkplaats waar de Heilige Geest werkt. De gemeente is de plek waar het lichaam van Christus samenkomt, de christen gelovigen hun geloof in de Heere Jezus belijden en waar de Heere Jezus door Zijn Woord en Geest de gemeente verzamelt, bewaard én uitbreidt. Laten we dat in vredesnaam vasthouden! Wanneer we dat niet meer voor ogen hebben, wordt de kerk een soort supermarkt met alle ongelooflijke en kwalijke gevolgen van dien. En ik meen dat we die gevolgen in de coronacrisis gezien hebben. De wereld ziet de gemeente als een bioscoop of een verzameling die in een theater naar een of andere show luistert. En ik ben bezorgd, dat ook kerkmensen de kerkdienst als zodanig bekijken. Letterlijk bekijken (online)! Waarmee ik bedoel dat we de kerkdienst zien als een bijeenkomst van de dominee en de kerkenraad en nog een paar enthousiastelingen, waarmee we het wezen van de kerk en de gemeente als lichaam van Christus, die samengeroepen wordt door de allerheiligste God, volslagen uit beeld dreigt te raken! De gemeente is in de eerste plaats de plaats waar de Heere Zijn gemeente samenroept (ekklèsia) en de kerk (kuriakè) is van de Heere!

Misschien zeg je: maar hier zit ik even niet zo op te wachten, want dat is niet wat bij mij speelt. Als dat zo is dan ben ik een dankbaar mens! Maar ik zag in jouw vraagstelling wel een reden om dit punt te maken. En dat gaat hem met name over “een kerk die past bij jou.” Dat is niet de meest wezenlijke vraag! De vraag is: pas jij als levende steen in de levende gemeente van Christus. Wat voegt jouw aanwezigheid aan de gemeente toe? Is dit de weg die de Heere wil dat je gaat?

Nou dit gezegd hebbend: je woont nog thuis, je bent 18 jaar dus in die zin word je verantwoordelijk voor je eigen keuzen. Aan de andere kant is het zo dat zolang je nog thuis bent, je te maken hebt met de regels en instellingen thuis en je je daar niet zomaar aan kan onttrekken. Ik neem aan dat je niet op gedoe uit bent, dus het is wel een opgave om hier in alle voorzichtigheid, biddend en wijs mee om te gaan.

Ik zou zeggen: begin eens op dat beruchte internet met diensten in jouw buurt om daar de prediking mee te maken. Nogmaals: het gaat niet om de sfeer, maar om de Heer en het Woord van de Heere!
Tegelijkertijd denk ik dat je ook eerlijk moet zijn naar je ouders en moet bespreken waar je mee bezig bent in alle voorzichtigheid. En je ouders zijn geroepen je toch wel los te gaan laten op dit punt en jouw keuze te respecteren en als jouw keuze tegen het Woord van de Heere ingaat, te corrigeren. Het zou natuurlijk het mooiste zijn wanneer je ouders je in de zoektocht zouden helpen door mee te kijken en de dingen in alle eerlijkheid en openheid met je te bespreken.

Het is denk ik ook goed om je te verdiepen in de geschiedenis van de kerken (voorzover je dat al niet hebt gedaan) en de kerkgeschiedenis op dat punt helder te hebben. Waar komt een kerkverband vandaan, waar staan ze voor en hoe uit zich dat in de dagelijkse praktijk? Wijsheid is in dit verband ook de vreze van de Heere, het dienen van Hem en het zoeken wáár de Heere je roept en geroepen heeft, om dat te doen. Dat betekent gebed en het onderzoeken bij een geopende Bijbel, luisteren naar de stem van de Heere en die stem volgen.

Vasthoudendheid aan een eigen kerkverband is prachtig en een teken van trouw en zeker ook een bewustwording van het feit dat een kerkverband niet hetzelfde is als de plaatselijke supermarkt. Tegelijkertijd zie ik ontzaglijk veel leed op dit gebied, omdat mensen zo overtuigd zijn dat hun eigen kerkverband het enige en ware kerkverband is. En helaas... Hier gaan eindeloos veel gesprekken over en die gaan niet meer over de wezenlijke zaak en vraag van jou: waar kan ik de Heere dienen? Ook wordt er heel wat geoordeeld en beoordeeld en dat maakt zo ontzaglijk veel kapot. Laat het een zoektocht zijn om de Heere te dienen, los van de naam van het kerkverband op de voordeur! Dan zal de Heere ook de weg wijzen en spreken!

Gods zegen op deze weg gewenst!

Ds. J. R. van Vugt

Ds. J.R. van Vugt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
1 reactie
Ali636
Het gaat om het Woord van de Heere.
Juist. Maar het gaat ook om de verleiding tot zonde. Dingen die ik niet meer wil doen uit gehoorzaamheid aan Gods Woord worden heel verleidelijk als ik weet en zie dat mijn mede kerkgangers daar geen enkele moeite mee hebben.
Dat daar ook geen enkele aandacht aan besteed wordt in de prediking.
Dus om mijzelf te beschermen ging ik naar een andere kerk.
En ja hoor. Er zijn kerken waar zonde aan de kaak wordt gesteld en vanaf de kansel worden benoemd. Om daar samen te zijn met anderen die Christus gehoorzaam willen zijn is zeer versterkend voor het persoonlijk volgen en gehoorzamen van Christus.