Lijden van Christus niet te bevatten

drs. W.H. Hoorn / 3 reacties

Vraag

In deze lijdenstijd heb ik een vraag over het leven en lijden van Jezus. Ik heb soms nogal lage gedachten over Jezus’ leven en lijden. Hij zondigde niet en is daarin ons voorbeeld. Maar dan denk ik: Hij heeft makkelijk praten, want Hij was God: volmaakt en heilig. Is het niet veel lastiger om als mens tegen de zonde te moeten strijden?

En wat maakte Zijn lijden tijdens Zijn rondwandeling op aarde en aan het kruis zo zwaar? Hij wist namelijk van te voren al dat Hij weer zou opstaan en uiteindelijk aan Gods rechterhand zou zitten. Dan klinkt ons lijden soms veel uitzichtlozer...

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Je hebt volkomen gelijk wanneer je zegt dat de Heere Jezus God was; volmaakt en heilig. En juist omdat Hij Goddelijk en volmaakt en heilig was is Hij vanaf Zijn geboorte door de satan en al zijn machten van het kwaad, de zonde en de duisternis, op iedere mogelijke manier, aangevallen, aangevochten, verzocht en gekweld. Dat begon dus al toen de satan koning Herodes gebruikte om alle kleine jongetjes in Betlehem te laten vermoorden (Mattheüs 2:16-18). Zodat de Heere Jezus Zijn heilswerk, waarmee Hij satan zijn macht over Gods volk en Gods kinderen zou ontnemen, ook gedood zou worden.

Deze aanvechtingen en kwellingen en kwellingen van de satan gingen waarschijnlijk ieder uur van elke dag en Zijn hele leven door. En wij lezen in Lukas 4:1-13, hoe de Heere Jezus, nadat Hij door Johannes de Doper was gedoopt in de Jordaan, door hem in de woestijn werd verzocht. “En als de duivel alle verzoekingen voleindigd had, week hij van Hem voor een tijd”, vers 13. “Voor een tijd” geeft hier al aan dat de Heere tijdens Zijn aardse leven vaker door de boze werd aangevallen en verzocht dan in de Bijbel staat beschreven. Zijn strijd tegen de zonde was daarom naar alle waarschijnlijkheid oneindig veel zwaarder dan wij ons, als van nature zondige, onheilige en onvolmaakte mensen, zelfs maar kunnen voorstellen.

Dat gold in het bijzonder voor Zijn lijden aan het kruis. Want daarmee heeft Hij alle gevolgen van de zonden en Gods toorn daarover, van al Gods kinderen, in alle tijden en op alle plaatsen, moeten en willen dragen. Dan was Zijn lichamelijke lijden al erg genoeg. Maar dan was Zijn geestelijke en psychische lijden veel dieper en vreselijker dan wij ons als mensen ooit kunnen indenken. Wat de diepte van dit lijden zou inhouden werd Hem in de hof van Gethsemane geopenbaard (Matth. 26: 36-46; Markus 14: 32-41 en Luk. 22: 39-46). En de inhoud van die openbaring bracht Hem zodanig in de benauwdheid, dat Hij bloed zweette. Nogmaals, dat kunnen wij ons als mensen op geen enkele manier indenken en voorstellen. Hij heeft voor ons de volstrekte uitzichtloosheid van de Godverlatenheid in willen gaan, opdat wij nog uitzicht en hoop mogen en kunnen hebben.

Het lijden van Christus, zowel tijdens Zijn rondwandelingen op aarde als op Golgotha, kunnen wij niet bevatten, noch inschatten, noch overschatten. En al helemaal niet onderschatten! En door dit lijden, waarin Hij in onze plaats de zonde heeft uitgeboet, heeft Hij ons uitzicht op een eeuwig leven willen geven, waar voor ons van nature alleen maar dood, duisternis en de verschrikkingen van het graf zijn.

Met dit lijden heeft Hij tevens zin, doel en inhoud aan ons eigen lijden in het aangezicht van de dood willen geven. Waar van nature voor ons alleen maar zinloosheid, uitzichtloosheid en dood door de zonde bestaat, heeft Hij, met Zijn lijden, zin, uitzicht en eeuwig leven, door de vergeving der zonden, willen verlenen. Daarbij vergeleken worden alle vergelijkingen en gedachten die wij als mensen kunnen hebben over het lijden en sterven van de Heere Jezus,  op hun beurt weer volstrekt zinloos, uitzichtloos en dwaas. Begrijp je?

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Tags in dit artikel:

Pasen
3 reacties
Yada
En moet je nagaan dat Hij alleen wist wat volmaaktheid en zondeloosheid is.

Hij zag juist volmaakt wat er gebeurd(e) hier op aarde. Hoe Zijn Vader onteerd wordt/werd.
Hij zag/doorgrondde/droeg de harten én de gevolgen. Hij droeg het gewicht van de zonde(n). Wij weten door Zijn lijden en door Zijn Geest maar een klein beetje van wat dat is.

Hij had schone longen die alleen de hemelse zuivere lucht hadden ingeademd. Nu liep Hij met die zuivere longen hier in die verstikkende zonde/hoogmoed lucht.
Gtn
Jij hebt alleen je eigen zonden mee te dragen.

Jezus moest ALLE zonden meedragen. Dat moet onmenselijk zwaar geweest zijn. Daarom kan een mens dat ook niet, en daarom moest Jezus én God én mens zijn.

Luister tip: Glorieus - Damascus
Samanthi
@gtn, ja dat is een indrukwekkend lied,
Aan de vragensteller zou ik willen meegeven,
Het lijden van Christus was niet alleen lichamelijk, maar Jezus droeg de schuld van de hele mensheid, denk eens aan het lijden in de hof, het door God verlaten worden, het neerdalen ter helle.

Je hebt alleen uitzichtloos lijden als je de Heere Jezus blijft afwijzen.