Verward door gesprek met dominee

Ds. C. Harinck / 9 reacties

Vraag

Aan een dominee of ambtsdrager uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik hoor bij een gemeente/dominee die leert dat Jezus door de prediking ons geopenbaard moet worden in onze schuld. Dat deze beleving een sterk gevoel van liefde tot God opwekt en het zware pak van zonde dan van onze rug genomen wordt. We hebben op dat moment dan zekerheid dat ook mijn zonden zijn vergeven.

Deze ervaring is moeilijk te omschrijven en moet beleefd worden, zo wordt gezegd. Ik herken hierin een basis in mijn eigen leven, het inzicht dat ik zondaar ben, een droefheid naar God, een verlangen naar God, waarde zien in Jezus en de beloften in de Bijbel en een behoefte om God te dienen met heel mijn leven. En een strijd tegen mijn eigen verkeerde verlangens.

Nu zei de dominee tegen mij dat ik te weinig besef van schuld heb en nog niet bankroet ben. Ik ben nog niet als een schuldenaar aan Zijn voeten gekomen en Christus heeft Zich nog niet aan mij geopenbaard. Het gesprek heeft me zo verward. De Heere is me dierbaar, mis ik Hem dan nog? Jezus wordt ons geschonken, zei de dominee, daar moeten we biddend naar uitzien. Als we Hem denken aan te nemen door beloften op onszelf toe te passen, dan nemen we Hem aan met ons verstand en zal Hij eenmaal zeggen: “Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend.” Dat is mijn grootste zorg, of ik Hem wel echt ken. Mijn vrouw heeft een groot vertrouwen in haar Heere, ik word onrustig gemaakt door alle opvattingen. In de Bijbel en op mijn knieën vind ik rust, door het geloof dat Hij niet kan liegen en de Heere Jezus ook mij wil aannemen, maar door deze gesprekken denk ik alles te missen.

Is wat de dominee zegt de juiste opvatting over Christus kennen? En waar, op welke gedeelten uit de Bijbel, wordt dat gebaseerd? Ik heb het hem gevraagd, maar ik was zo in verwarring dat ik niet meer weet wat hij gezegd heeft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is niet eenvoudig om over het gesprek tussen u en uw predikant te oordelen.  Wat de reden is waarom hij zo met u gesproken heeft, ken ik niet en laat ik dus rusten. Ik beperk mij dus tot de vragen die u hebt.  Het onderwerp is zo belangrijk en er wordt door velen zo over getobd, dat ik er wat uitvoeriger op in wil gaan.

Ik denk dat we moeten beginnen met te zeggen dat Hij Zich aan ons openbaart in het Woord van God, de Bijbel. Hij maakt Zich daarin bekend als de beloofde Messias, de Zoon van God, Die mens is geworden uit de maagd Maria. Hij zei van Zichzelf: Ik ben de Weg en de Waarheid en het Leven, Hij openbaart Zich als van de Vader in de wereld gezonden om te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Hij roept de vermoeiden en beladenen tot Zich en belooft hen rust. Hij maakt Zich bekend  als een volkomen, voor onze ellende gepaste en gewillige Zaligmaker. Hij getuigt, dat ieder die tot Hem komt, niet zal worden uitgeworpen.

Dit alles zou voldoende moeten zijn om alle mensen te bewegen om tot deze van God gezonden Zaligmaker te komen. Maar dat gebeurt niet. De oorzaak is de duisternis in ons verstand, de onwilligheid  in onze wil, en de onreinheid in ons begeren. Zo kan het zijn dat mensen over Jezus horen, alles van Hem weten, maar Hem niet dierbaar achten en niet boetvaardig tot Hem vluchten.  In werkelijkheid kennen ze Hem niet. Ze hebben Hem niet nodig en zij zien in Hem geen heerlijkheid.

Zelfs kan het zijn, dat iemand van zijn zonden overtuigd is, zoals bijvoorbeeld de stokbewaarder, en toch niet weet tot Wie hij gaan moet en roept: “Wat moet ik doen om zalig te worden?” En het kan zijn, zoals bij de Moorman, dat men zoekende naar vrede in de Bijbel over Jezus leest en toch vraagt: “Over wie gaat het hier?”

Het leert ons dat om Jezus te kennen met het hart tot troost en zaligheid meer nodig is dan de Bijbel waarin Jezus Zich bekend maakt. Er is zelfs meer nodig dan kennis van je ellende en zoeken naar vrede. Bij het Evangelie dat ons Jezus  bekend maakt als een volkomen en gewillige Zaligmaker, moet de verlichting van van de Heilige Geest komen.  Paulus wijst daarop in 2 Korinthe 4:6: “Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting van de kennis van de heerlijkheid Gods, in het aangezicht van Jezus Christus.”

De Heilige Geest gebruikt daar het Woord voor dat over Jezus spreekt en de prediking waarin Jezus wordt verkondigd en aan ons wordt voorgesteld als een volkomen, gewillige  en  gepaste Zaligmaker voor een verloren zondaar. Onze zielsogen  gaan dan open voor de heerlijkheid en dierbaarheid van Christus. We leren Hem dan kennen met meer dan historische kennis. Men was in Schotland in de bloeitijd van de kerk aldaar gewoon om te zeggen: “Christus komt dan zitten op de troon van je begeerten.”  Het is de werkelijkheid van wat Petrus zegt: “U dan die gelooft is Hij dierbaar”. 2 Petrus 1:7. Het mag een openbaring worden genoemd, “want niemand kan zeggen Jezus is Heere dan door de Heilige Geest” (1 Korinthe 12:3).

Saulus van Tarsen is dit ook te beurt gevallen en wel op een bijzondere wijze. Het maakte dat hij geheel anders over Jezus ging denken dan daarvoor. Hij zegt er van: “Maar wanneer het God behaagt heeft Zijn Zoon in mij te openbaren.” (Galaten 1:15-16). Vandaar het gebruik van het gezegde: ‘Jezus moet in ons geopenbaard worden’. Het grote merkteken daarvoor en het innerlijk bewijs daarvan is: “U, dan die gelooft is Hij dierbaar”. (1 Petrus 2:7). Er leven veel vragen over deze openbaring van Christus aan je hart. Er wordt dikwijls zo mystiek en geheimzinnig over gesproken dat zielen denken aan een mysterieuze ervaring en omdat zij die bijzondere dingen niet kennen, twijfelen of zij Jezus wel echt kennen. Allerlei onbijbelse ideeën leven er over.

Het komt echter aan op de vruchten van deze kennis. We beginnen op Mozes te lijken, die de smaadheid van Christus meerdere rijkdom achtte dan de schatten van Egypte. En op Paulus, die alle dingen schade achtte te zijn om Christus te gewinnen. Het komt ook aan het licht in ons spreken, zoeken en levenswandel. Zij kenden de discipelen dat zij met Jezus geweest waren. Handelingen 4:13. Je kunt ze kennen. Hun leven is met Christus verborgen in God.  Aan die vruchten moet je je dan ook toetsen.

Tenslotte. De openbaring van Jezus aan je verslagen hart is niet altijd zo spectaculair als men voordoet.  De meesten komen niet zoals Comrie zegt ‘met een stap en een sprong tot deze kennis’. Het licht gaat meestal geleidelijk op. Het gaat bij allen niet zoals met Paulus.

Ik wil wijzen op een waar verhaal over een vrouw in Schotland. Een verhaal waar predikers uit die tijd  de aandacht op vestigen:

Je had in die dagen avondmaalsvieringen voor een gehele streek. Men kwam van heinde en ver naar zulke vieringen die enkele dagen duurden. Om te weten dat mensen niet onder de tucht stonden en ware gelovigen waren moest je een avondmaalspenning van je eigen kerkenraad kunnen laten zien. Bij een vrouw was een verlangen om zo'n avondmaalsviering mee te maken. Zij was tot geloof gekomen. Zij bezocht haar kerkenraad om een penning te verkrijgen en moest vertellen waarom zij dit wilde. Nu wilde men in die tijd vooral dat je kon spreken over Christuskennis. Het gaat in het Avondmaal immers over gedenken van Christus. Zij kon dit niet met bijzondere teksten vertellen. De kerkenraad weigerde haar daarop de penning. Toen ze dat hoorde verbrak zij en zei: Ik kan inderdaad niet zeggen hoe het gegaan is. Of Jezus door de deur, een raam of een gat in de muur in mijn hart is gekomen. Één ding weet ik wel. Hij was vroeger niet in mijn hart, maar nu bezit hij mijn hele hart. Nu zit Hij op de troon van mijn begeerten. Ze kreeg de penning. Zo kan het zijn. Het voornaamste is dat je kunt zegen: Vroeder was de troon van mijn hart bezet door andere koningen, maar zit Jezus op die troon.

ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

bekeringsweg
9 reacties
ReposAilleurs
Voor iedereen die vreest de woorden: 'Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend' te horen, Geloofstoerusting heeft hier een prachtig filmpje over. 6 Minuten luistertijd.

https://youtu.be/ZqNlvE-lnWs

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik om mijn zonden ween,
kunnen redden, Gij alleen.
Jedidjas
"Wie tot Mij komt , zal Ik geenszins uitwerpen"
bloempje21
Toen Jezus dan den edik genomen had; zeide Hij: Het is volbracht.

Alles wat nodig was voor verzoening tussen de mensen God is volbracht. Er hoeft niets meer bij. Hij gaf Zijn bloed, Hij gaf zijn leven. Niets hoeft er meer bij.

Geloof in de Heere Jezus Christus en hij ZULT zalig worden. Hand. 16:30

Geen misschien….God laat ons niet in onzekerheid over onze zaligheid.
Ook zou ik je graag een boekje aanbevelen: Ja maar, excuus en tegenwerpingen (die er kunnen zijn) bij het komen tot Christus.
EAN 9789081722834

Gods zegen toegewenst.
Zv70
Herkenbare twijfel, wat tegelijk ook steeds als schuld voor God voelt, omdat ik Hem kennelijk toch niet altijd helemaal vertrouw...

'Het moet wel écht zijn...'
Klopt.
Maar wát moet er precies echt zijn? Dat niets van mij?

Mooi filmpje van Geloofstoerusting! Dank voor delen!
Samanthi
Ik moest denken aan de gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe, de knechten zeggen zullen we het onkruid er vast uittrekken?
Maar de heer zegt dan: Nee want dan zou je zo maar een goed plantje eruit trekken.

@ReposAilleurs29-03-2022 bedankt.
Ali636
De juiste reactie is : op de knieën naar Christus kruis gaan. Wees mij (zondaar) genadig. En de dagelijkse bekering.
Eerlijk zijn - en de Heere hervormd ons hart.
Het doet me erg denken aan Pinkster mensen. De één is Pinkster, maar de ander zegt dat je toch nog de Geest mist.
Wie kan dat nu beoordelen? Ook ik beoordeel mezelf niet - zegt Paulus.
Dus keer ik me keer op keer naar Christus.
WP78
Als het exact zo is gegaan is het eigenlijk schandelijk. Je "ervaring" bepaald dus of je zalig wordt?
En wat als je weinig empathisch aangelegd bent? Of autisme hebt? Of een geestelijke ziekte? Dan kun je niet zalig worden omdat je je zonden niet voldoende ervaart?
Dat is niet wat ik in de bijbel lees: als je oprecht er van overtuigd bent dat je zondig bent en oprecht Zijn vergeving zoekt en oprecht probeert te voldoen aan "en zondig niet weer' ben je vergeven en behouden.
Is het echt zo makkelijk? Ja!
Natuurlijk is er in je nieuwe leven strijdt en natuurlijk zoek je steeds weer in de bijbel naar Zijn wil.... Maar twijfel nooit aan de genade.
Van_Berea
N.a.v een preek van Ralph Erskine over "de belofte en haar kinderen", over Gal. 4:33:
'Maar', zult u misschien zeggen, 'moet ik niet eerst op die en die wijze vernederd en overtuigd zijn, vóórdat ik tot Christus kom, Die mij in de belofte van het Evangelie wordt aangeboden, en vóórdat ik de belofte mag aangrijpen? Ik zeg u, wanneer u maar zo ver vernederd bent, dat u ziet dat Christus van enig nut voor u zou zijn u door Hem geholpen kunt worden. Dan mag u deze beloften op uzelf toepassen. Ik bid u, om des Heeren wil, blijf niet van Christus af door te wachten op enige voorbereiding. Want indien u die gestalte zou hebben, zo zou de wet weer zeggen: 'Blijf bij Hem vandaan, want u bent een zondaar, u moet eerst volmaakt zijn, vóórdat u mag komen' Op deze manier zal er geen einde aan zijn. U zult nooit tot Christus komen, wanneer u alleen maar naar de stem van de wet en naar de wettische geest luistert, die van nature in u wonen. Maar de stem van het Evangelie is: "Kom! En die dorst heeft, kome (V_B: Grieks: moet komen); en die wil, neme (moet nemen) het water des levens om niet." (Openb. 22:17). U mag zijn, wie u ook bent; komt! Alles wat u nodig hebt, vindt u in de schoot van de belofte. Komt dan zonder vrees voor vermetelheid en neemt 'om niet' alles wat u nodig hebt!
Ali636
Van alle kerk strijd heb ik inmiddels gezien : Wie niet tegen Mij is is voor Mij. Ik ken vele christenen in zeer verschillende kerken. Binnen en buitenland. Onze kerken bestaan vaak niet in het buitenland. Sommige christenen hebben tradities die we in ons kerkverband niet accepteren. En onze geloofstaal kennen ze ook al niet. Maar als ze vol zijn van Christus... Dan ga ik met ze mee. Tenzij ze overduidelijk in zonde leven.