Prekenweb

N.J. Teerds / 3 reacties

Vraag

Op Prekenweb heb je talloze mogelijkheden aan preken terugluisteren. Is dat verkeerd om een preek uit te kiezen? Ik merk dat ik vaak kijk naar het tekstgedeelte, of het me aanstaat... Het voelt niet helemaal goed, maar ik heb wel behoeften soms aan een bemoedigingspreek. Keurt de Heere het af dat ik een preek kies ter bemoediging of dat ik selecteer via Prekenweb?

Overigens heb ik wel een eigen gemeente en ga ik ook zondags alleen daarheen. Het is niet bedoeld als shoppen.

Antwoord

Graag wil ik met je op papier nadenken over je vraag. Uit je vraag kan ik niet opmaken of je jong of al ouder bent. Je geeft ook niet aan waar je kerkt. Laat ik maar schrijven dat het  op dit moment minder belangrijke vragen zijn.

Ik wil beginnen met een waardering. Ik lees het volgende: “Ik heb een eigen gemeente en ga zondags alleen daarheen.”  Volgens mij hoort het ook zo als je je aan een gemeente verbonden hebt. Gelukkig kunnen we nu weer als gehele gemeente opgaan. Wat is de periode van corona voor velen een moeilijke tijd geweest. Wat lag shoppen ook makkelijk binnen handbereik. Zou dat de band met de eigen gemeente niet losser gemaakt hebben? Om de band met de eigen gemeente te houden is het goed de eigen diensten te beluisteren en daar te kerken. Zeker, het is in je eigen gemeente echt niet altijd volmaakt. De uitspraak “overal vind je wel wat” is echt waar. Soms kan het in verbinding blijven met je eigen gemeente een opgave zijn, maar het is zeker van blijvende waarde.

Dus jij bindt je aan je eigen gemeente en dat is waardevol. Daarnaast is het van belang om Gods Woord te onderzoeken. Dat is niet beperkt tot de zondag. In de week gaat het Woord, dat op zondag beluisterd is, mee. Dat kan door middel van het onderzoek van Gods Woord, door boeken lezen, naar de kerk te gaan en preken te beluisteren.

Nu ga ik naar je vraag: is het verkeerd om een preek van Prekenweb te kiezen om te beluisteren? Ik ga je andere een vraag stellen: is het verkeerd om een preek te lezen?  Nee toch? Je gaat naar de boekenkast en je kiest een boek uit. Je leest titels, je kijkt naar de inhoudsopgave en zo kies je meestal een boek met de bedoeling om daaruit een preek te lezen. Spreekt je titel je niet aan, dan zul je dat boek niet snel pakken. Het kan ook zijn dat je een advies krijgt: “Joh, dat boek, die preek, zou je eens moeten lezen.” Die raad kun je dan opvolgen.

Je zoekt het liefst een preek die bemoedigt. Daar heb je soms behoefte aan, schrijf je. Nu proef ik in je vraag dat je eraan twijfelt of je daar wel goed aan doet. Je vraagt zelfs of de Heere dat wel goed vindt. Wat zou ik nu graag verder met je in gesprek gaan. Want hier liggen een paar vragen achter. Hoe is je verhouding met de Heere? Kun je daar iets over zeggen? Waarom ben je op zoek naar bemoediging?  Waarom heb je bemoediging nodig? Jammer dat we dat gesprek niet kunnen hebben.

Natuurlijk gun ik je die bemoediging van harte. Dan kijken we naar onze levensreis. Ons leven is als een reis door de woestijn. Hoe was dat bij het volk Israël? De Heere zorgde voor de onderhouding van Zijn volk. Er was een Elim, er was manna en er was ook water uit de rots.  Gaf de Heere alleen bemoedigingen? Nee, soms had het volk bestraffing en vermaning nodig.

Hoe ging dat bij de discipelen? Hoe gaat dat nu met Gods kinderen? Leidt de Heere Zijn kinderen ook niet zo door de woestijn van dit leven? Zij hebben bemoedigingen, maar ook  onderwijs en soms bestraffing nodig.

Als je nu op zondag trouw naar je eigen gemeente gaat dan weet je van tevoren niet wat de Heere te zeggen heeft. Is het onderwijs, vermaning, vertroosting of bemoediging? De Heere weet wat wij  nodig hebben. Laat de overdenking daarvan in de week goed zijn. En als de zondag dan voorbij is en we willen een preek lezen, dan kiezen we die zelf. Daar is niets verkeerds mee. Weet je dat er in een bemoedigende preek ook een beschamende les kan zitten?

Augustinus schreef: “Onrustig is ons hart, tot het rust vindt in God.” Dan hebben we onderwijs, soms vermaning of een bemoediging nodig. Dan hebben we de werkingen van Gods Geest nodig.

Van harte wens ik je in het beluisteren van de zondagse diensten en de andere preken toe wat staat in Psalm 91: “Die in Schuilplaats des Allerhoogste is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen!” Dan heb je rust en geeft de Heere was nodig is in de enige Schuilplaats. Dat is Christus als de Rotssteen, Wiens werk volkomen is.

“Zij werden daag’lijks begenadigd (bemoedigd/onderhouden); Met manna, hemels brood, verzadigd.”

N. J. Teerds

3 reacties
Joop123
Zelf heb ik een account aangemaakt. Dan wordt opgeslagen welke preken je gelezen hebt. Zo kun je op volgorde lezen zonder preken over te slaan en voorkom je kiezen.

Aan de andere kant kun je ook gericht zoeken. Als je leeft met vragen, kun je bijv. een carechismuspreek over dat onderwerp opzoeken. Of een preek vanuit de Dordtse Leerregels.

Bovenal: lees biddend om de werking van de Heilige Geest!
Samanthi
Je gaat zondags naar je eigen gemeente en je luistert daarnaast preken via prekenweb, maar je weet niet of je dan mag kiezen welke tekst ed.
Ik proef een beetje een juk wat je jezelf oplegt.

Waarom zou dit niet mogen?
Wat is daar de reden van?

Wij lezen aan tafel de Bijbel op volgorde, van Genesis tot Openbaring, zou je dan voor jezelf niet bepaalde teksten of hoofdstukken mogen uitkiezen? Iets wat je bemoedigd, iets wat aansluit bij wat je bezighoudt?

Het belangrijkste wordt hierboven al genoemd, de werking van de lieve Heilige Geest.
Dan maakt het niet uit of je een preek/tekst uitzoekt of niet.
Je kunt honderden preken luisteren en je hart op slot houden.

Daarom hebben we Hem zo nodig.
kejak
Het is zoals meneer Teerds al zegt: sta je voor een boekenkast met preken, dan pak je daar ook je voorkeur uit, daar moest ik ook meteen aan denken.
Spurgeon gaat zelfs zo ver dat hij zegt dat wanneer je hem niet graag hoort preken dat je dan maar naar een ander moet gaan, als je het Evangelie maar hoort.
En als ik prekenweb bekijk dan zou ik daar ook bepaalde preken/ dominees kiezen. Niet omdat de andere niet zouden "deugen"maar omdat er begrijpelijk gepreekt wordt, bemoedigend gepreekt wordt, er een gedegen uitleg van de tekst is, de preekstijl je aanspreekt, kortom er kunnen allerlei redenen zijn,
Maar bijvoorbeeld Mozes kon niet spreken en toch moest het van de Heere.
Dus voel je vrij om gevolg te geven aan je voorkeuren en veracht de anderen niet.