Badwater van Bethesda

Ds. A.T. Vergunst / 3 reacties

Vraag

Aan ds. A. T. Vergunst. Ik heb een vraag over de man die door Jezus werd genezen in Bethesda. Ik heb altijd een wat vreemd gevoel bij deze geschiedenis gehad. Een gevoel van oneerlijkheid: je moet gewoon geluk hebben dat je het snelst bent.

Totdat ik hier en daar las dat die beweging van het water gestoeld was op bijgeloof. Mensen gaven dat water zelf een magische kracht. Zodra het water bewoog ontstond er bovendien chaos, trekken, duwen, ruzie, teleurstelling. Dit is toch niet de manier waarop God werkt: chaos, je moet gewoon maar geluk hebben... Temidden van dat bijgeloof kwam de Zoon van God, om te laten zien dat Hij een echte Genezer is. Wat vindt u van deze uitleg?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het een fantastische uitleg! Heel knap en dat lost ook gelijk een paar problemen op die wij vaak hebben bij het lezen van deze geschiedenis. Want gelijk heb je, het klinkt allemaal een beetje oneerlijk en geheimzinnig. Hoe mooi dat de Heere als de Zoon van God liet zien dat Hij de echte Genezer is. Alleen, jammer dat Hij er maar één beter maakte! Dan lijkt het toch nog oneerlijk, hoewel het natuurlijk Zijn recht is!

Maar deze prachtige uitleg is niet schriftgetrouw... En die kant moeten we niet op, want anders blijft er niets meer over van de Bijbelse boodschap.

Johannes schreef over een engel die het water aanraakte. Er staat niet dat iemand de engel ooit zag. Wat ze wel zagen was dat het water hevig in beroering kwam. Er gebeurde dus duidelijk iets wat niemand kon begrijpen, maar het had wel een verbijsterend effect. De persoon als eerste het water in ging werd gezond. Dat is iets bovennatuurlijks.

Was het echt een engel? Of werd het aan een engel toegeschreven omdat er toch een verklaring voor moest zijn? Of was het een opwelling van vers warm en met mineralen gevuld water dat uit de zogenaamde Fontein van de Maagd kwam? Dat is de theorie van dr. Robinson die archeologisch onderzoek deed en deze oude geiserachtige fontein ontdekte. Hij suggereerde dat er een verbinding gemaakt was tussen die fontein en het bad.

In het land waar ik woon (Nieuw Zeeland) heb je aantal ‘pools’ waar water opborrelt vanuit de aarde. Het is lekker warm of gloeiend heet, maar het zit ook vol met allerlei mineralen. Het water is medisch heel goed. Velen met artritis en andere kwalen gaan graag dat badwater in en ervaren na een bepaalde tijd een verlichting van de pijn. Of dat nu van het hete water is, van de mineralen komt of van de rust is, daar heb ik geen zicht op, hoewel ik wel weet dat het heerlijk is om die baden te zitten!

Wat was het nu? Over die vragen kunnen we lang praten, maar een afdoend antwoord geeft de Bijbel niet. Het zegt gewoon: een engel deed het. En die suggestie is helemaal niet absurd of onwaarschijnlijk. God gebruikt engelen voor allerlei bijzonder dingen en volgens Hebreeën 1:12 zijn de engelen druk met hun dienst aan de opgevaren Hemelvorst. Het dus best aannemelijk dat de helende eigenschappen van dit water werden veroorzaakt via de middellijke weg van een engel.

We moeten ook oppassen de tekst niet te nauw te verstaan. Vers 4 zegt niet dat alleen één persoon beter werd, hoewel vers 7 dat toch wel weer suggereert. Toch kan het ook worden opgevat als dat al degenen die kort na de beroering in dat water kwam, beter werden. Maar dan moest je er wel snel in. Als iemand dus de stad in was, of thuis was, of niemand had om hem erin te duwen en vast te houden (!), miste hij de helende intensiteit van het water. Dat was de schrijnende werkelijkheid van de verlamde stakker.

Er staat ook niet dat ze ineens beter werden, hoewel we (ik althans) dit altijd zo denken. Het helende effect van zulk mineraalwater heeft altijd tijd nodig. En dat zegt ook de Schrift: ze werden gezond van welke ziekte ze ook bevangen waren. Dat is heel ongewoon, want normaliter hebben de minerale baden van vandaag weinig effect op alle ziekten. Dat had dit badwater wel.

Als bovenstaande overwegingen waar zijn, dat laat de Heere Jezus hier zien dat Hij zoveel machtiger is dan dit helende water. De arme man die altijd iemand nodig had om hem in dat water te krijgen, werd met een woord van de Heler genezen! Zie je wat er dan staat: terstond (!) werd die man gezond! Dat is Jezus. Dat kan Hij alleen. En waarom?  Omdat Hij God is.

En daar ging en gaat het om in het Johannesevangelie: “Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus, de Zoon van God en opdat gij gelovende het leven hebt in Zijnen naam” (Joh. 20:31). Zelfs als we het niet eens kunnen worden over het hoe en wat van dit water en de engel, we mogen niet van mening verschillen over dat Hij de enige Naam is waardoor wij kunnen zalig worden.

De vraag voor u/jou/mij is dat of wij al in het water van het Evangelie zijn afgedaald of zitten we nog aan de kant? Komt u/jij al dertig jaar in de kerk, maar het gaat je altijd voorbij? Is dat omdat u/jij vast zit in ongeloof, onmachtig om te geloven dat u/jij genodigd bent om in dit water af te dalen? Zit het vast  op vrees, bang om iets te nemen omdat u/jij zich zo onwaardig voelt? Ik moedig je dan aan om te roepen naar Jezus, zoals de blinde Bartimeüs! De Heere Jezus is immers gekomen om zondaren zalig te maken, net zoals Hij de verlamde genas.

Of is het omdat u/jij het evangeliewater minacht en een andere kuur zoekt voor de schuld en ellende van de zonde? Als dat het geval is, weet dan dat u tevergeefs zoekt. Want wie zijn leven buiten de levende Jezus zoekt, zoekt het leven in de dood.

Pastor A. T. Vergunst,
Carterton, New Zealand

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

3 reacties
gedachte
Laten we het 'eenvoudig' geloven zoals het er staat. Want als we er allerlei vragen bij gaan stellen doen we de Heere tekort.
Wandelaar124
Interessante vraag. Heb deze uitleg eerder gehoord en vind het zeer aannemelijk. In de Bijbel getrouwe studiebijbel, zie studiebijbel.nl lezen we bij Johannes 5 : 4 het volgende:

'Dit hele vers ontbreekt in belangrijke oude handschriften. Om die reden wordt de echtheid ervan algemeen in twijfel getrokken. Het zou evenals vs.3b een latere invoeging zijn, die als een nadere verklaring dienst moet doen. Mogelijk hebben we te maken met een oud volksgeloof. Volgens dat geloof was aan bepaalde geneeskrachtige bronnen een engel verbonden. Deze deed op gezette tijden (kata kairon betekent ‘op een bepaald geschikt moment’) het water in zo’n bron of vijver opborrelen of opspuiten (tarassō , opwoelen, onstuimig maken). Dat duurde overigens altijd maar kort. Wie op dat ogenblik het eerst het water indook (kolumbaō , duiken, zie comm. vs.2), werd genezen. Het maakte niet uit wat voor kwaal de betrokkene had.
Tegenwoordig denkt men in zo’n geval aan een zgn. intermitterende bron (d.w.z. een bron, waarbij op gezette tijden het water door gassen in beweging komt).'

Gedachte zegt: lees gewoon wat er staat. Het zou heel goed kunnen dat dit van de beginne er niet heeft gestaan, en dat dit vers dus uitlegt wat de mensen toen geloofden.

Lees ook het volgende:

'Het water dat in beweging kwam, werd waarschijnlijk veroorzaakt door een geneeskrachtige bron, die af en toe water opwelde. De opmerking van een engel die nederdaalde en het water in beweging bracht, is later aan de tekst toegevoegd, zoals u in uw eigen Bijbel wel kunt zien (gedeelte wordt tussen haakjes aangegeven)! Er staat ook dat men genezen werd van elke ziekte, wat voor ziekte hij ook had (vers 4)! Met deze woorden eindigt het tekstgedeelte dat tussen haakje staat. Maar goed ook, want anders zou dit gedeelte in strijd staan met het gedeelte over de genezing van de blindgeborene in 9:32, ‘Van eeuwigheid is niet gehoord, dat iemand de ogen van een blindgeborene geopend heeft.’ Kennelijk heeft dit wonder zich nog nooit voltrokken in Bethesda! Johannes richt de aandacht dan ook niet op dit ‘geneeskrachtige water’, maar op de Here Jezus, onze machtige Heiland die ons uitnodigt ons te laten wassen in het ‘Bad der wedergeboorte’, waardoor we opnieuw geboren worden en eeuwig leven ontvangen (Titus 3:5).' https://www.zoeklicht.nl/artikelen/vragen++jrg+8819_4062

En lees dit en verder in de link:

'We kunnen ook denken aan het bad Bethesda in de Bijbel, waar een menigte zieken lag bij het water dat van tijd tot tijd bewogen werd door een engel. Wie er dan het eerst in kwam na de beweging van het water, werd gezond, wat voor ziekte hij ook had (Joh. 5:1-4). Het ging hierbij niet om geloof, maar om geluk, namelijk voor wie het eerste was. Dat was wellicht de minst zieke of wie de meeste behulpzame vrienden had, om er snel bij te zijn. Het moet daar een chaos van rennende mensen zijn geweest die nauwelijks rekening met elkaar hielden. De eerste was misschien de brutaalste of degene die het hardste duwde of zich naar voren drong. Het zijn daar ongetwijfeld vreemde taferelen geweest, om als eerste de selectie tot genezing te halen gefocust als ze waren op het water (en niet op God).

Bethesda betekent ‘huis van barmhartigheid’, maar wat hier gebeurde was in wezen onbarmhartig, totdat Jezus, de Barmhartige in eigen persoon, hier binnenkwam.' https://verdiepingenaansporing.nl/artikelen/de-engel-in-het-badwater-bethesda-en-de-gevaren-van-het-occultisme

Lees deze link: https://www.bijbelsfundament.info/geschiedenis/geschiedenis-nieuwe-testament/de-verlamde-in-het-badhuis/

Ook hier wordt erover gediscussieerd: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=14281

En volgens mij beweerd de studiebijbel van de HSV exact hetzelfde. Hetzelfde geldt voor Dachsel.

Want hebt u zich vervolgens wel eens afgevraagd of de werking van God was/is zoals van Bethesda beweerd? Zo af en toe een engel die het water beweegt en wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Is dat God?? Ligt daarin het leven? Is elke genezing dan niet wreed ten opzichte van wie niet geneest? Hebben we dan inderdaad niet te maken met een wrede God? Dit Bethesda was een soort Lourdes van vroeger. Een bedevaartplaats waar een zogenaamde engel in plaats van als een soort Jomanda het water instraalt, het water beroert. Het was een oord van bijgeloof zoals zoveel te vinden in het Oosten in die tijd! Bronnen vertellen dat het juist ten tijde van het Nieuwjaarsfeest was dat men een dergelijke beroering verwachtte. Ja, als je in de kerk niet meer wordt aangeraakt dan zoek je het leven elders! En de gestelijken? Ze waren zo verstrikt in de letter dat ze niet door hadden dat de letter op zich doodt! Ze hadden geen oog voor de nood! Geen oog voor de menigte, schapen zonder herders bij het bad van de schaapspoort.

Zie ze nog weer even voor u, die menigte in gespannen verwachting in Bethesda, alleen oog hebbend voor een zogenaamde miraculeuze genezing. Hoe onderstreept deze geschiedenis de tragiek van de gevallen mens - pijnlijk en machteloos. Even verderop de geestelijkheid, door eigen vroom denken verlamd – verschrompeld geestelijk leven -, maar bovenal blind voor de menigte uitgestoken handen in het lege niets hier. Ze hoorden de jammerklachten niet na vergeefse hoop verstikken in eeuwige stilte… ' https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.bijbels-perspectief.nl/ik%2520heb%2520geen%2520mens.pdf&ved=2ahUKEwiQvsTGxq32AhVVlf0HHRipC-4QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1tUWhhLj7A3le-LQX_RA1n
WillemB
In Bethesda zit het Hebreeuwse woord “Barmhartigheid”.
Vaak denkt men dat deze man hier al die 38 jaar gelegen heeft, maar het kan best zijn dat hij er “pas” een week geleden naartoe gestrompeld was.
Stel dat er 100 zieken lagen, en het water 4 keer per dag in beroering kwam, dan was de “doorstroomtijd” gemiddeld minder dan een maand.
Het zijn allemaal veronderstellingen, maar aan deze plaats en beschrijving in dit Bijbelgedeelte van Barmhartigheid kan ik niets oneerlijks vinden; een doorsnee ziekenhuis zou er jaloers op zijn.
En de mooie toepassing die ds. Vergunst hier aan het einde maakt, lijkt me het belangrijkste doel van dit Bijbelgedeelte!