Zwijgplicht binnen kerkenraad na huisbezoek

C.A. Hoekman / 3 reacties

Vraag

Aan een ambtsdrager van de Gereformeerde Gemeenten. Een tijdje geleden hebben we huisbezoek gehad. In het gesprek zijn wij best open geweest en hebben we ons kwetsbaar opgesteld. Ook over een gebeurtenis die grote impact heeft gehad in ons gezinsleven.

Nu is mijn vraag: natuurlijk hebben ambtsdragers zwijgplicht, maar hoe zit dat binnen het geheel van de kerkenraad? Wordt er bijvoorbeeld aan degenen die op bezoek zijn geweest verslag gevraagd van hoe het bezoek verlopen is? Of is dit misschien per gemeente/kerkenraad verschillend?

Dit vraag ik niet uit nieuwsgierigheid, maar omdat ik het een lastig idee vind dat heel de kerkenraad op de hoogte zou zijn van onze situatie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste ouders,

Mooi dat jullie tijdens huisbezoek in het gesprek open zijn geweest en jullie je kwetsbaar hebben opgesteld. Dat geeft ruimte om ook gebeurtenissen, die grote impact hadden op jullie gezinsleven, te delen met de broeders. Nu zit je echter met het probleem dat jullie wel op het huisbezoek deze openheid hadden, maar dat je liever niet hebt dat heel de kerkenraad op de hoogte zou zijn van jullie situatie. Jullie vraag is helder: hoe zit het met de zwijgplicht van de ambtsdragers binnen het geheel van de kerkenraad? Wordt het verloop van het huisbezoek besproken binnen de kerkenraad?

Eerst iets over het karakter van het huisbezoek. Het huisbezoek is ten diepste het vragen naar het antwoord op de prediking. God spreekt door zijn Woord tot ons en wat is dan ons antwoord. Heeft het geleid tot bekering en geloof in onze Heere Jezus Christus. Daarover moet het in alle openheid en bewogenheid in de eerste plaats gaan. 1 Thessalonicenzen 5:12-22 is van toepassing bij het huisbezoek. Er moet ruimte zijn voor persoonlijke zorgen en noden in het gesprek, als de wezenlijke vraag maar centraal blijft staan: Wie is de Heere Jezus voor mij, als antwoord op de prediking.

Huisbezoeken horen bij het geheel van pastoraat en prediking en bij het opzicht over de gemeente. En hoewel huisbezoeken vertrouwelijk zijn, moeten sommige zaken toch op de kerkenraad besproken worden als behorend bij het opzicht over de gemeente. Ik geloof dat een verslag over het wezenlijke karakter van het huisbezoek geen problemen op zal leveren. In het algemeen zal daarvan op de kerkenraad verslag worden uitgebracht.

Anders wordt het wanneer er ook zaken besproken zijn die grote impact hadden op een gezin, zoals in jullie geval. Zaken die niet direct te maken hebben met het wezenlijke karakter van het huisbezoek. Dan treedt er spanning op. Wat zeg je dan wel en wat zeg je niet in je verslag op de kerkenraad. Ik denk dat de bezoekende broeders moeten aanvoelen dat zoiets niet met de hele kerkenraad moet worden gedeeld. Zo zou ik er tenminste in staan. Ik zou er liever later, pastoraal, in het gezin nog een keer op terugkomen. Ik haast me om te zeggen dat dit per bezoekende broeder anders kan zijn. Daarom lijkt het me verstandig dat je contact opneemt met de huisbezoekbroeders en hen nadrukkelijk verzoekt van deze kwestie geen verslag uit te brengen op de kerkenraad. Daar zullen ze dan zeker gevolg aan geven.

Overigens wanneer er al (summier) verslag is uitgebracht, moet je er van uitgaan dat de zwijgplicht bij de broeders veilig is.

Van harte Gods zorg en zegen voor jullie gezin.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

C.A. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Dhr. Hoekman was ruim 40 jaar ouderling in de Ger. Gem.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ambtsgeheimhuisbezoek
3 reacties
Iboi
Als je niet wil dat iemand iets van je weet of het mogelijk deelt, dan moet je het niet vertellen.
Japrecies
@lboi

Beetje gekke reactie van je.

Juist goed dat ze broeders in vertrouwen nemen.

Beste vragensteller, bij ons in de kerkraad wordt er geen enkele huisbezoek besproken. Tenzij er iets ondernomen moet worden in de vorm van hulp. En dan nog gaat het er discreet aan toe..

Dus wees inderdaad maar gewoon altijd open op huisbezoek! Graag zelfs. We komen niet uit nieuwsgierigheid, maar tot opbouw van de gemeente van God
HansHak12345
Ik heb in mijn leven genoeg vertrouwen gesteld in Christenen waarvan ik dacht dat ze mijn broeders en zusters waren en ik eerlijkheid hoog in het vaandel had staan.
Totdat ik erachter kwam dat velen mijn vertrouwen hadden beschaamd en ik me verslagen en beschadigt tot God wendde en toen zei Hij : Lees Job 15 vers 15 en daarin vertrouwt zelfs God Zijn heiligen niet en ook de engelen niet.
Dus ik generaliseer niet dat je niemand kan vertrouwen in je kerkelijke kring want ik heb er enigen die ik wel kan vertrouwen maar dat moet opgebouwd worden in de loop der jaren want ga dan niet over een nacht ijs als je ook gespreksstof wilt hebben met iemand. Maar ik breng problemen bij God in gebed meerdere keren (Volhardend) en vraag gelijk in gebed of Hij iemand kan sturen die je kan vertrouwen. Dan komt het vanuit Hem en niet vanuit jouw zoektocht binnen de kerkelijke gelederen. Wees daar voorzichtig mee want als je vertrouwen daardoor beschadigt raakt is de kerk ook een vijand geworden en zal je zelfs je geloof of relatie met God kwijt kunnen raken.
Dus eerst bidden en wachten totdat er iets gebeurt en in gesprek blijven met God. Kritisch zijn.