Mijn ouders eren na alles wat er is gebeurd

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Vraag 1: Ik heb een vraag over het gebod "Eert uw vader en uw moeder." Ik vind het moeilijk om mijn moeder nog als moeder te zien. Ze gunt haar kinderen niets en pest haar kinderen. Ze worden geslagen, maar met name met woorden vernederd. Ik ben gelukkig al het huis uit en heb weinig contact, maar toch vind ik het moeilijk om haar als moeder te zien. Ik weet van mijn broertje dat hij ook gemanipuleerd wordt. Niets mag naar buiten gebracht worden, daarom mogen er ook geen buitenstaanders mee naar huis. Hoe moet je hier op een christelijke manier mee omgaan? Hulp heeft zij volgens haar niet nodig, alleen de kinderen hebben dat nodig en die deugen dus niet. Het is moeilijk om dit beknopt te vermelden, maar ik hoop dat iemand een antwoord kan geven op het gebod "Eert uw vader en uw moeder".

Vraag 2: Ik heb eigenlijk een vraag waar ik al een poos mee rond loop: in de Bijbel wordt gezegd: Eer je vader en je moeder. Ik wil mijn ouders eren, maar ik kan het niet meer, doordat er heel veel is gebeurd en nog gebeurt. Hoe kan ik dan toch dit gebod houden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is goed mogelijk dat het gehele gezin professionele hulp nodig heeft. Het is voor mij niet mogelijk om een juist antwoord te geven omdat nogal wat gegevens ontbreken om een recht inzicht te hebben in de gezinssituatie. Wat is bijvoorbeeld de rol van vader in dit verband?

Een christelijke manier van omgaan is in de eerst plaats: bidden. Het voor de Heere neerleggen en Hem te smeken om uitkomst en leiding in de gezinssituatie. Dat is in de eerste plaats een antwoord op het gebod: eert uw vader en uw moeder. Dat gebod blijft geldig ook al maken ouders er een potje van in de opvoeding. Want we moeten ouders gehoorzaam zijn, zoveel als mogelijk is natuurlijk.

Is het niet mogelijk om de plaatselijke predikant in vertrouwen het probleem voor te leggen? Hij zal hier zeker toe genegen zijn. Dan kan hij vanuit de plaatselijke situatie raad geven en je wat sturen in de goede richting en natuurlijk tevens je moeder.

Hartelijk gegroet en wees de Heere gehoorzaam in alle dingen, die recht en billijk zijn.

Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

ouders eren