Hoe weet ik nu of ik bekeerd ben?

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Al een paar maanden ben ik erg onrustig. Ik weet, ik kan zo niet verder leven. Onbekeerd voor eeuwig verloren! Ik roep of de Heere naar mij wil omzien. Ik vraag of de Heere mijn zonden wil vergeven. Maar hoe weet ik nu of ik bekeerd ben?

Voorheen wilde ik niets met God en gebod te maken hebben. Ik verzette mij ertegen. Ik weet eigenlijk nog zo weinig. En het lijkt wel of ik elke dag steeds meer zonden doe. En of de Heere steeds meer van mij verwijderd raakt. En dat wil ik niet!

Antwoord

Het is op zichzelf al genade van de Heere als wij uit onze zorgeloze leven worden opgeschrikt en gaan beseffen dat we zonder God niet verder kunnen leven. Dat is nog geen garantie dat je nu kunt sterven, maar het zijn wel de “bemoeienissen”’ van de Heere. Je mag dus wel duidelijk Gods Hand in je leven opmerken, dat Hij je niet zomaar slapend in de zonde heeft laten doorgaan. Er staat ergens in de Bijbel dat God een mens één of twee keer in zijn leven ernstig roept. Dan komt Hij meer nabij dan anders. We moeten we juist zulke tijden waarnemen en gebruiken! Inderdaad moet de ernst van de eeuwigheid ons wel dubbel aansporen tot bekering. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat mensen daar geen ernst mee maken?

Het is ook zeker de juiste weg om voortdurend tot God te roepen. Het is een hoopvol teken als je dat doen mag. Maar hoe weet je nu of je bekeerd bent? Dat is een vraag die veel mensen bezig houdt. Er zijn veel verschillende wegen waarlangs de Heere mensen bekeert, dus daar kun je de zekerheid van bekering niet op funderen. Er is ook veel verschil in de mate van het geloof. Sommigen mogen heel zeker zijn van hun zaligheid: anderen worden en blijven soms altijd maar geslingerd. Er zijn ook kenmerken van het geloof, overal in Gods Woord te vinden, denk alleen maar aan de zaligsprekingen. Zalig zijn zij die.... En dan lees je dus allerlei kenmerken, en op andere plaatsen ook allemaal vruchten van het geloof, waaraan het geloof gekend kan worden, zoals: Liefde, vrede, lankmoedigheid, zachtmoedigheid, goedertierenheid, matigheid enz. Toch kunnen deze dingen het hart nog weer in twijfel houden.  Ook een oprecht gelovige kan zich blijven afvragen: Ken ik deze dingen nu wel echt.

Het belangrijkste punt daarom waar ik je op wil wijzen is: Wie is Christus voor jou geworden? Bij alle verschil in staat en toestand die er zijn kan, maar voor de allerkleinste gelovige is Christus en Zijn offer onuitsprekelijk dierbaar. De kleinst gelovige acht Hem hoog, en wil door Hem alleen behouden worden. Ligt dat zo in je hart? Ben je er tevreden mee om door vrije genade alleen behouden te worden, zonder iets van jouw werken en jou “goedheid” en jouw “deugden”’? Zou je door een andere weg zalig willen worden, dan door Jezus alleen? Heb je alles buiten Hem leren zien als van nul en generlei waarde om daarmee voor God te bestaan? Hij is het fundament van de zaligheid. Heb je aan Hem genoeg, zonder eerst beter te willen zijn en zonder je eerst verder op te knappen, om zo voor God te bestaan? Dat is de zaak waar het om gaat. En ieder die op Hem zijn vertrouwen stelt, die mag verkondigd worden, overeenkomstig Gods eigen Woord, dat hij vergeving van zonde heeft! Wees niet gerust op de verandering in je leven op zichzelf. Dat kan weer overgaan. Daar kun je niet mee sterven. Maar het is nodig dat je hart op de Naam en op het werk van Christus leert vertrouwen. Zoek in Hem geborgen te zijn, door een waar geloof! En in Hem zal God je dan ook nabij zijn, en Zijn gunst en liefde betonen.

Je schrijft dat je nog weinig weet. Lees vooral veel in Gods Woord (bijvoorbeeld met behulp van de Kanttekeningen of Mattew Henry’s bijbelverklaring). Wees veel in het gebed, en lees ook de boeken van de Schotse Oudvaders (zoals bijvoorbeeld Maccheyne). Zij kunnen ons niet zalig maken, maar zij geven erg veel geestelijk onderwijs.

De Heere zij je in alles nabij!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees ook het vervolg: 'Hoe weet ik nu of ik bekeerd ben? (2)'

Tags in dit artikel:

bekering