Man wil geen kinderen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een kind, mijn man niet. Wij zijn inmiddels acht jaar getrouwd en mijn man heeft altijd al gezegd geen kinderen te willen. Ik dacht altijd, dat komt vanzelf wel. Nu mijn kinderwens steeds sterker wordt, heeft hij echter nog steeds dezelfde mening. Zijn reden hiervoor is onder andere dat de wereld verrot is en hij het niet verantwoord vindt om nu nog kinderen geboren te laten worden. Voor ons is dit een serieus probleem. Wat vindt u hiervan en waar kunnen we hier wat over lezen of eventueel over praten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat een fundamenteel probleem beschrijf je! Je schrijft dat jullie inmiddels al acht jaar getrouwd zijn en dat je hoopte en verwachtte dat de kinderwens bij je man vanzelf zou komen. Eerlijk gezegd lijkt jouw man daarvoor geen aanleiding of hoop te hebben gegeven! Blijkbaar is hij ervan overtuigd dat kinderen niet gelukkig kunnen zijn in deze moeilijke wereld. Uit niets kan ik merken of afleiden of jullie christen zijn. Mijns inziens is dat wel van belang omdat dit je wereldvisie beïnvloedt, maar ook hoe je in een relatie met elkaar omgaat en, voor jullie erg belangrijk, hoe je omgaat met het krijgen van en verlangen naar kinderen. Ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat dit een belangrijk probleem is voor jullie. Het is een wezenlijk verschil over de levensinvulling en vervulling. Het kan zelfs vragen over jullie relatie oproepen die de zin en betekenis raken.

Ik denk dat het goed is dat jullie hier met derden over praten en over dit onderwerp lezen. Mocht het in je relatie zo fundamenteel zijn dat het jullie huwelijksleven beïnvloedt, dan raad ik je aan om professionele hulp te zoeken om dit te bespreken. Wanneer jullie dit niet als zo zwaar ervaren,  kan het heel goed zijn om hier met goede vrienden of familie over te praten. Bespreek eens hoe anderen hiermee omgaan en hierin hun keuzes maken. Het kan je mening vormen en dus ook veranderen.

Verder kan ik je aanraden om in een evangelische boekhandel op zoek te gaan naar boeken over dit onderwerp. Er zijn diverse boekjes geschreven over dit onderwerp hoewel de meeste inzoomen op geboortebeperking. Mevr. Hoek-van Kooten heeft hierover diverse boeken geschreven. Ook zijn er allerlei boeken die ingaan op de zin van het leven, wat mogelijk voor jouw man interessant kan zijn. Sommige kerkelijke gemeenten hebben een eigen bibliotheek, daar kun je uiteraard ook zoeken naar boeken over dit onderwerp. Lees ze beide en bespreek wat je ervan vindt, want het belangrijkste in dit alles is dat jullie samen blijven praten en elkaar blijven vertellen hoe je in dit proces zit. Blijf elkaar vertellen hoe je de dingen beleeft en wat je verlangen is. Luister naar elkaar en neem ook de grens van de ander serieus. Als jouw man al zolang dit standpunt heeft, heeft hij daar een gegronde reden voor ook al begrijp je dit niet helemaal of voel je dat anders. Het grootste gevaar lijkt me dat jullie  elkaar, juist omdat het zo'n fundamenteel onderwerp is, kwijtraken in je huwelijk.

Wanneer je het te bedreigend vindt om met vrienden dit onderwerp te bespreken kun je ervoor kiezen om dit als een algemeen thema te bespreken binnen bijvoorbeeld een bijbelstudiegroep. Onderzoek maar samen wat de bijbel zegt over dit onderwerp. Verder raad ik je aan om dit samen met jullie predikant of pastor te bespreken zodat er met jullie en voor jullie gebeden wordt.

Wanneer jullie besluiten om hulp te zoeken voor dit probleem raad ik je aan om op de site te kijken naar een christenhulpverlener in jullie regio.

Ik wens jullie heel veel openheid en begrip voor elkaars standpunt. En ik hoop dat jullie gericht blijven op elkaar en elkaar niet kwijtraken in dit proces.

Sterkte in alles en een hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kinderwens