Bezoekfrequentie in verkeringstijd

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Het irriteert me vreselijk dat mijn ouders alle dagen en weekenden bijhouden dat mijn vriendin bij mij is. Als ik wat meer daar ben, dan moet er steeds een probleem van gemaakt worden. Terwijl we nu al twee jaar verkering hebben. Ik ben van mening dat er best verschil in mag zitten. Wat denkt u?

Antwoord

Beste ...,

‘k Vind het wat lastig om je vraag te beantwoorden, aangezien het behoorlijk onduidelijk is wat de context van je vraagstelling is. Een aantal dingen maakt namelijk nogal uit. Om maar een voorbeeld te noemen: je leeftijd. Als je 16 jaar bent, gaan jij en je ouders met dit soort situaties anders om dan wanneer je bijvoorbeeld (ruim) 20 jaar bent. Verder weet ik natuurlijk ook niets van de achtergrond van de twee gezinnen waar jullie uit voortkomen. Is er een bepaalde reden dat jullie bij de één vaker komen dan bij de ander, of is dat in jullie ogen een natuurlijke gang van zaken geworden, die vanzelf zo is gelopen? Hoe open zijn jullie thuis in de communicatie hierover?

Kijk, als je mij los van de achtergronden vraagt of er verschil mag zitten in bezoekfrequentie, dan zeg ik: ja. Als dat op natuurlijke en harmonieuze wijze zo kan verlopen is dat natuurlijk prima. Maar eigenlijk weet ik nu onvoldoende van de achtergrond om de vraag evenwichtig te kunnen beantwoorden.

Het advies dat ik je wel kan geven is: ga open het gesprek met beide thuisfronten aan. Bespreek hoe jullie als stel de dingen graag doen, waar je voor kiest, wat je belangrijk vindt in de contacten met thuis, hoe je de verbondenheid gestalte wilt geven e.d. Maar bevraag ook de ouders: wat vinden zij belangrijk, hoe zien zij de situatie graag ontwikkeld, e.d., om vervolgens te bezien hoe jullie het een en ander op elkaar af kunnen stemmen in vrede en vreugde.

Ik krijg door jouw vraagstelling de indruk dat er in deze situatie nogal indirect gecommuniceerd wordt en dat is nooit goed. Je moet niet over elkaar spreken, maar met elkaar. Niet vanuit vooronderstellingen op elkaar reageren, maar zuivere bedoelingen hanteren en deze naar elkaar uitspreken. Dan komt het meestal goed.

Ik hoop dat jullie zullen genieten van elkaar!

Drs. Els van Dijk