Borsthaar scheren

C. M. Chr. Rots - de Weger / 14 reacties

Vraag

Mag je als man je borsthaar scheren? Enige toelichting op mijn vraag: Waarschijnlijk ben ik in mijn jeugd seksueel misbruikt. Er lag vroeger in mijn ouderlijk gezin een taboe op seksualiteit en de (lichamelijke) verandering in de puberteit. Daardoor ontstond er schaamte voor veel dingen en dus ook lichaamshaar. Als je borsthaar gezien werd, werd er met een vies gezicht naar gekeken en met gebaren duidelijk gemaakt dat je een knoop meer dicht moest doen, terwijl ik er gewoonlijk maar een open had.

Ook buiten om het ouderlijk huis heb ik weleens vervelende opmerkingen gehad. Ik trek kritiek me altijd nogal sterk aan. Na tien jaar ermee geworsteld te hebben heb ik, samen met mijn vrouw en de hulpverlening, de keuze gemaakt het te scheren. Ik voel me er véél prettiger bij en het geeft me meer zelfvertrouwen. Echter hoor je er in mijn omgeving (en reformatorische kring) nooit over dat mannen dit doen. Ik vermoed dat men het ‘raar’ vindt, zeker in mijn familie. Maar zoveel mannen scheren toch ook hun baard, is dat wezenlijk enig verschil? Ik denk dan ook: je bent toch zo geschapen, waarom haal je het dan weg? Doe ik daar goed aan?

Al met al zorgt het ervoor dat ik er, naar bekenden toe, niet vooruit durf te komen. Maar toch zou ik het niet meer willen laten staan. Hoe zou ik hier beter mee om kunnen gaan? En mag je dus je borsthaar scheren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In eerste instantie was ik nogal verwonderd over deze vraag: ik ben een vrouw en heb nog nooit nagedacht over de vraag die u hier stelt. Wat voor antwoord kan ik dan geven?

Wel, de vraag kreeg een toelichting en dat maakt dat ik het volgende voor u aan het papier toevertrouw. Mag ik het zo zeggen: u maakt van uw borsthaar een kapstok om het vertekende beeld van seksualiteit, dat rest uit uw jeugd, aan op te hangen. U hebt het over een taboe, over gevoelens van schaamte en ‘vies’. Ook buiten uw ouderlijk huis hebt u vervelende ervaringen opgedaan, waardoor u er maar niet meer over praat.

En toch en toch zit u er nog steeds mee! Anders had u de vraag niet meer hoeven stellen na de gesprekken met uw echtgenote en hulpverlening. Juist tijdens of na die gesprekken hebt u besloten om te scheren. Om ‘weg te werken’, zoals ik erbij denk. En juist dít, deze handeling, geeft u (meer) zelfvertrouwen. U voelt zich er beter cq. goed bij. Prima toch? Net zoals u uw baard afscheert of bijwerkt en waarschijnlijk op zijn tijd naar de kapper gaat om uw hoofdhaar te fatsoeneren. Zolang u de handeling van het borsthaar-weg-scheren in dit zelfde rijtje zet van netjes-voor-de-dag-komen is er denk ik geen bezwaar tegen. Niet voor u en niet voor andere mannen die er niet over (durven?) praten.

En heeft een en ander met een vertekend beeld te maken, dan is het juist goed om erover te praten, zoals u deed. Want dan ‘werkt u weg’ met een ander motief. Ook dan is het prima wat mij betreft, maar zou u uw zelfvertrouwen ook kunnen testen door u te tonen zoals u bent.

“Ik trek kritiek me altijd nogal sterk aan”, schrijft u. Durft u die uitdaging aan te gaan en naast u neer te leggen wat uw omgeving vindt? Trek uw eigen grens, samen met uw echtgenote. Heb het er nog eens over met uw vrouw, wellicht kan zij u helpen in voorkomende situaties. Want heus, ù bent verantwoordelijk voor uw gedrag met bijbehorende gevoelens!

Een andere zin uit uw brief haal ik nog even aan: “Waarschijnlijk ben ik in mijn jeugd seksueel misbruikt.” Hebt u daar ook met hulpverlening over gesproken? Want dát is nogal iets, vooral die vooronderstelling die blijkt uit het eerste woord van de zin. Misschien is het goed om daar eventueel in een nieuwe brief van u aandacht aan te schenken.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

beharingscheren
14 reacties
leene
Ik ken meer mannen die hun borsthaar scheren.( net zoals er massa's vrouwen zijn die het haar op hun benen weghalen) Ook zijn er mannen met haar op hun rug die dat lelijk vinden en weg laten halen. Je kunt het ook laten laseren. Het is niet goedkoop maar als je dat een paar keer hebt gedaan hoef je niet of weinig meer te scheren. Dit even als praktische informatie.
Ik vind het verder geen rare vraag. Sluit me wel aan bij Marijke Rots, leg naast je neer wat anderen er van vinden en blijkbaar heb je al hulp voor het evt seksuele misbruik. Sterkte daarmee... en probeer je niet druk te maken over het wel of niet mogen scheren van borsthaar.
Evangelie2020
Vinden vrouwen het niet mooi? borst haar??
K80
Mijn broertje scheert ook altijd zijn borsthaar weg. Vind hij en zijn vrouw mooier.
Ik laat al jaren mijn rug harsen. Vind het zelf erg lelijk en mijn vrouw ook.
Netjes uitzien is toch geen probleem?
Vind het ook fijn dat mijn vrouw haar oksels en benen scheert. Waarom zou ik dat bij mezelf niet doen om haar en mezelf bij te maken?
Zelfde als je wenkbrauwen bij houden, zodat je geen monobrauw krijgt.
Remco2
Wat je ook doet, doe het niet alleen maar omdat een ander vindt dat het moet gebeuren. Daar word je niet gelukkig van. Het gaat erom wat je zelf wilt.

Ik ben het eens met Mw. Rots dat de borsthaar problematiek van de vragensteller een vorm van projectie is. Het probleem zit heel ergens anders en dat blijkt uit het feit dat na verwijdering van het borsthaar de vragensteller zich nog steeds afvraagt wat er moet gebeuren. Kennelijk heeft de hulpverlener die de vragensteller eerder had ingeschakeld, dit niet begrepen.

Als wij helemaal alleen op een onbewoond eiland zouden wonen met alleen maar een spiegeltje, zouden we geen problemen hebben met borsthaar, kaal worden, rimpeltjes etc. Het komt door de opmerkingen van anderen, het schoonheidsideaal gepresenteerd door reclames en de media etc. Wat doen we als mensen elkaar toch allemaal aan. Zodra je dit door hebt, nl. dat het door andere mensen komt, begin je te genezen van je minderwaardigheidscomplex.

Misschien moet je wel gewoon trots worden op je borsthaar. Er zijn genoeg mannen die het jammer vinden dat ze glad zijn (maar die zouden daar ook niet mee moeten zitten). Misschien heb je wel meer dan gemiddeld testosteron door je aderen gieren. Nou, dat kun je beter hebben dan te weinig testosteron (omdat dat diverse medische problemen kan geven). Realiseer en begin te waarderen dat je een man bent. Misschien kijk je over een jaar trots in de spiegel en gebruik je de tondeuse alleen nog om bakkebaarden bij te werken. Mocht iemand toch een vervelende opmerking maken over jouw borsthaar, dien zo'n persoon direct van repliek en vertel die persoon dat er in ieder geval niets mis is met je testosteron en je mannelijkheid.

Terugkomend op jouw vraag (mag ik mijn borsthaar scheren): ja, dat mag, maar misschien doe je er uiteindelijk beter aan om het niet te doen en je problemen (die door andere mensen zijn veroorzaakt) van je af te werpen.
kip
prima antwoord van mevrouw Rots

maar k zit te denken,niemand hoeft toch de borstharen van een man te zien,als zn overhemt dicht zit.
dat is toch keurig .
meer haar is ook nog lekker warm s,winters,warmer dan n kale borst.
Lekkerbek
@kip, al zou mn vader maar één knoopje open open laten dan nog komt het borsthaar als hij het niet scheert er overheen. En met warm weer zijn er wel meer knoopjes open als hij thuis is. Bovendien zwemt hij ook, hij vindt het niet fijn dat hij dan overbehaard daar is. Maar of je het nu wel of niet ziet, als je het niet fijn vindt dan scheer je het weg. Ik heb op dt moment een witte lange zwierige zomerrok aan, je ziet mijn been ook niet maar t is toch echt geschoren ;-).
kip
tja lekkerbek
dan is uw pa wat langer bezig met scheren
ontharingscreme is er ook,kan begrijpen dat t niet keurig staat bij de kraag.
en met warm weer komt het snel weer door.
best een heel werk hoor.

kheb van mn pa nog nooit zoiets gezien.
onderhemt was hoog gesloten met mouwtjes
en overhemt dicht.strop af dan bovenste knopje open
al was het 30 graden
niemand liep thuis zonder kousen.of
zonder mouwen.
of zonder lange broekspijpen als volwassene.
dan heb je alleen met gezicht en hals te doen.wat scheren betreft.
vadervandochters
Beste vraagsteller,

Wat eerlijk en dapper dat je deze vraag stelt. Je hebt er duidelijk last van en vooral van je verleden wat misbruik betreft...helaas is dit herkenbaar voor mij.
Ga jezelf zien zoals dat voor jou fijn is en voor je vrouw. Let niet steeds op de omgeving, jij bent uniek en een eigen persoon.
In de Refokring is op veel dingen een taboe en borsthaar zou aanstootgevend kunnen zijn. Dat is dan voor de personen die Kip omschrijft, waar niets zichtbaar mag zijn wat mannelijk is. Borsthaar is mannelijk, maar zeker ook mooi om het af en toe te scheren/trimmen, idem voor wat betreft schaamhaar...is dat zo vreemd, nee!
Wees open en eerlijk, praat er over met vrienden...in echte vriendschap kan en mag je alles delen, het helpt je te laten zien wie je bent. Kortom ga in gesprek, ook wat je verleden betreft, je mag mij ook altijd mailen om verder te praten.
Voor nu; geniet van het mooie om man te zijn.
PaulP
Ik vind het jammer dat mensen van BIJZAKEN...HOOFDZAKEN gaan maken.
kip
vadervandochters

ik
wil u zeggen dat KIP NIET uit een refokring komt.

wel uit een beschaafde kring
vadervandochters
Excuses Kip, ik hoop dat mijn reactie verder duidelijk was. Geniet van het man zijn.
Evangelie2020
Een baby die geboren wordt heeft geen haar.. ( als het goed is...)
Een man op leeftijd wel, de meeste dan..., waarom zou je gaan scheren je bent toch geen baby? Kijk een vrouw mag wel wat aan haar groei doen..., bijvoorbeeld op het gezicht of op de armen..!
K80
Beste Evangelie2020

Een vrouw word ook kaal geboren. Waarom mag een vrouw wel wat aan lichaamsbeharing doen en een man niet?
Ik wil er niet uit zien als gorilla, dus hars ik mijn rug. Borsthaar maakt me niet uit.
Haren tussen mijn wenkbrauwen haal ik ok weg, wil graag twee wenkbrauwen en niet één geheel.
Te lang okselhaar knip ik ook weg. Als man mag je je toch ook gewoon verzorgen?
Remco2
Men mag zelf weten wat te doen. Men moet alleen geen minderwaardigheidscomplexen aanpraten. Woorden als "lelijk", "onverzorgd" en dat soort crap. Het is gewoon natuurlijk.

Body positivity is gelukkig een tegenwoordige tegenhanger van alle schoonheidsidealen gepropageerd door media, reclame, door industrieën die miljarden verdienen aan het huldigen van een bepaald schoonheidsideaal en het aanpraten van minderwaardigheidscomplexen. Wees geen slaaf, dit is zelfs bijbels een standpunt.