Leven in Gods dienst besteden

B.S. van Groningen / 4 reacties

Vraag

Ik ben nog jong, maar ik wil mijn leven in Gods dienst besteden. Moet ik alles opgeven? Moet ik gospelmuziek, video’s opgeven? Hoe geef ik mijn leven aan God?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik wil proberen een antwoord te geven op jouw vraag. In 2 Kronieken 30:8 lezen de volgende oproep: “Geef de HEERE de hand en komt tot Zijn heiligdom.” Een beetje merkwaardige uitdrukking, of niet? Wat is de inhoud van die oproep? Onder ons betekent het zoiets als elkaar een hand geven, een teken van begroeting (al is het in deze omstandigheden i.v.m. het virus niet handig). Het is een goede vorm om je genegenheid en verbondenheid aan de ander te tonen. Als je de ander je hand weigert, dan is dat op z’n minst een belediging. Dan toon je eigenlijk je afkeer van zo iemand.

Toch wordt dit hier niet bedoeld. Wat hier bedoeld wordt, doet denken aan het zaken, bijvoorbeeld op de veemarkten. Kooplieden onderhandelden over de aankoop van een dier. Dat gebeurde door vraag en aanbod. De een noemde een bedrag, daarna de ander ook een bedrag. Was de koop gesloten, dan werd de transactie bezegeld met een handslag. Er was overeenstemming bereikt. Nog ontroerender zien we dat bij het sluiten van een huwelijk: dan beloven bruid en bruidegom elkaar trouw ‘in elkaars handen’. Ze zeggen “ja” terwijl ze elkaar de rechterhand hebben gegeven. In deze geschiedenis dingt de Heere om de hand van het volk van Zijn verbond. Zij hebben Gods geboden telkens overtreden, maar ondanks dat vraagt de Heere hun hand om het verbroken verbond met hen te sluiten, wat zij hebben verbroken. Hij wil helen en vernieuwen. Hizkia heeft het begrepen en stuurt boodschappers met deze boodschap door het hele land: Geef de Heere de hand!

Nu naar jou vraag, jij wil je ‘jonge’ leven in Zijn dienst besteden. Dat is eigenlijk hetzelfde als je hart aan Hem geven. Van onszelf, van nature, hebben wij ons hart aan de wereld, aan de duivel gegeven, maar de Heere roept jou/ons toe: Geef mij je hart. Hij wil ons hele leven. Met minder is Hij niet tevreden. Wij worden dus opgeroepen om ons hart, onze hand aan de Heere te geven. Weet je dat wij sinds de zondeval van Adam en Eva ons hart gericht is op de wil van de boze, en is ook onze hand geneigd om daarnaar te handelen. Heb jij dat ook bij jezelf ontdekt?

Het is een groot wonder dat de Heere ons nog wil hebben. Wij zijn niet op God gericht, wij gaan onze eigen wegen. De Heere zou het recht hebben om ons blijvend af te wijzen. Dan doet Hij jou/ons geen onrecht. Met klem roept Hij op: Geef Mij je hart. Geef de Heere de hand! Kom tot Mij en ik zal jou afkeringen genezen. Weet je wat nodig is? Ons leven uit te leveren aan de Heere, zoals een prachtig lied dat zegt: “Neem mijn leven, laat het Heer’, toegewijd zijn aan Uw eer!”

Je vraagt of je alles op moeten geven? Alles wat in de weg staat om je volledig aan Hem te geven, moet je opgeven. Als gospelmuziek je in de weg staat of bepaalde video’s, dan moet je dat opgeven, niet in eigen kracht, maar door Zijn kracht en Zijn genade. Trouwens als je de Heere liefhebt, dan wil je niet anders dan voor Hem te leven. Dan is dat ook geen moeten, maar mogen. Wat je uit liefde doet is geen opgave, maar een liefdedienst, waar nog nooit iemand verdriet van heeft gehad. Ik eindig met een uitspraak van de Heere Jezus Zelf: “Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder, en vrouw en kinderen, en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn” ( Lukas 14:26 e.v.). Haten betekent hier niet letterlijk haten, maar op de tweede plaats stellen. Dus hoger achten dat de Heere Jezus Zelf.

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen,
Oud-docent Godsdienst en momenteel nog ambtsdrager in de Ger. Gem.

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

4 reacties
Ali636
Ik had en heb nog steeds hetzelfde verlangen. Elk jaar naar de zendingsdag van de kerk... Praten met zendelingen... Later Bijbelschool en daar ontdek je in stages vanzelf waar je gaven en talenten voor heb. Ik zit er nog steeds middenin.... God leidt je op de juiste weg.
CorsdeKort
Als je je leven aan God wilt geven dan moet je ook aan God vragen wat wel en niet te doen. Je door Hem laten leiden. Door Zijn Woord en Zijn Geest. Hij zal jou dan overtuigen van zonde en gerechtigheid. Je moet immers later ook voor Zijn troon verantwoording afleggen. Hij is toch de Opperrechter? Dat is een mooie en flinke zoek- en ontdektocht die je zal leiden in een leven met- en door God en voor Zijn aangezicht. Heerlijk!
Lekkerbek
Wat mij opvalt is de vraag: MOET ik alles opgeven?
Een leven in Zijn dienst is geen opgave! Je mag dan leven in afhankelijkheid van de Heere. Je gaat dingen laten omdat ze de Heere verdriet doen. Al wat je doet, doe dat ter ere Gods. Vraag om een afhankelijk leven, dicht bij de Heere! "Neem mijn leven, laat het Heer', toegewijd zijn aan Uw eer!
lihar
Wat je opgeeft voor de Heere is een liefdegave uit vrije wil. Maar om te stellen dat het dan geen opgave meer is, gaat te ver, want God vraagt van sommigen meer op te geven dan van anderen. Sommige dingen die je opgeeft kunnen moeilijk blijven, maar God Zelf geeft dan ook de kracht weer om dat te dragen.