Niet geloven in oerknal

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Als ik om me heen kijk is het voor mij zo duidelijk dat de Heere God alles geschapen heeft en ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die geloven dat alles is ontstaan door een oerknal. Kan het zo zijn dat deze mensen wel weten dat de Heere alles geschapen heeft en deze theorie bedacht hebben om Hem niet te hoeven erkennen als Koning?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag of de evolutie-gedachte is ontwikkeld om het bestaan van God te (kunnen) ontkennen, is niet eenduidig te beantwoorden. Bekend is dat de ‘vader’ van deze gedachte, Charles Darwin, zich heeft ontwikkeld van een orthodox predikant tot een agnost (een agnost is iemand die zegt niet te weten dat er ‘een’ God bestaat).

Vandaag de dag hangen veel mensen de gedachte van de (macro-)evolutie aan omdat ze eenvoudig niet geloven in het bestaan van een God die alles geschapen heeft. Voor hen is de evolutie-gedachte een aannemelijke verklaring voor het ontstaan van alles.

Daarnaast zijn er mensen die de gedachte van (macro-)evolutie als bewijs aanvoeren om het bestaan van God te ontkennen.

Tenslotte zijn er mensen die zeggen christen te zijn en toch de gedachte van (macro-)evolutie aanhangen omdat voor hen Bijbel en wetenschap niet (hoeven te) botsen. Ze willen daarmee een handreiking doen aan christelijke jongeren, die in hun studie te maken krijgen met de gedachte van (macro-)evolutie als een breed aanvaard wetenschappelijk model. Dergelijke jongeren kunnen in conflict komen met het christelijk geloof dat ze bij hun opvoeding meekregen. Om dat te voorkomen, zeggen deze christen-wetenschappers dat er geen botsing hoeft te bestaan tussen het geloof in God en het aanhangen van de evolutie-gedachte. Dat daarbij centrale bijbelse gedachten (die onder meer te maken hebben met de verzoening in Christus) in de knel komen, is op voorhand duidelijk.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

evolutietheorie