Zekerheid zoeken

Ds. W. Pieters / 1 reactie

Vraag

Ik heb een sterk verlangen gehad naar God en Zijn Woord. Ik kan het gevoel niet uitleggen, maar ik voelde iets in mijn hart wat ik verlangen kan noemen. En omdat ik dit zo denk en zeg, komt omdat ik helemaal niet bezig was met God. Ik deed juist het tegenovergestelde. Heel verdrietig als ik kijk hoe ik leefde. Maar ik zag in dat het niet zo langer kon en was jaloers op de dominee als ik hem op catechisatie sprak bijvoorbeeld.

Alleen nu is het weg. Mijn gevoel is weg. Mijn hart is leeg en ik voel me alleen. Kan ik dat zelf gedaan hebben? Ik heb met veel zonden gebroken. Alleen lukte het niet altijd. Kan het doordat ik mijn zonden soms niet kan laten, dat lichtje wat ik voelde verdwenen zijn? Eerst was ik zo blij, het kon ook voor mij! En toen bad ik met nog een ‘soort’ vreugde en las ik graag in de Bijbel. Maar nu moet ik bidden: HEERE, ik wil U niet kennen. Ik vind dit erg moeilijk, omdat berouw over mijn zonden dan ook niet meer zo erg is als eerst. Ik haal nu eerder mijn schouders op en als ik kijk naar eerder, voel ik me zo ellendig dat ik weer zo dwaas ben geweest.

Ik ben zo bang dat ik het allemaal niet goed doe. Oprecht bidden en Bijbellezen kan ik ook niet van mezelf. En ik wil God wel kennen. Maar hoe weet ik of dat echt is of was? Het is overigens niet dat ik nu niet meer Bijbel lees en bid, maar wel op een andere manier. Ik wil het eigenlijk niet meer. Waar ben ik toch mee bezig?!

Antwoord

Onbegrijpelijke dingen heb je meegemaakt, toen God in je ging werken. Je kon het lang niet allemaal omschrijven, maar er kwam een verlangen naar Hem en Zijn Woord. Begrijpelijk is dat je je afvraagt: wat is dit? Is dit wat de Bijbel wedergeboorte noemt, en bekering en geloof? Is het dus zaligmakend? Of niet? Er zijn immers ook algemene werkingen van Gods Geest…

Je bent op zoek naar zekerheid. Je probeert deze te vinden door naar binnen te kijken, door je innerlijk te onderzoeken: je gevoel is weg... Wat nu?

Stel je voor dat ik je op grond van Gods Woord kon bewijzen, dat de dingen die je beleefde, zaligmakende werkingen van de Heilige Geest waren en dat het -hoe het nu ook is- dus voor eeuwig goed komt met jou? Wat dan?

Of stel je voor dat ik je op grond van het Woord kon bewijzen dat de dingen die je beleefde, juist NIET-zaligmakende werkingen van de Heilige Geest waren en dat het dus -wat er ook allemaal door jou werd ervaren- nog steeds helemaal niet goed is met jou voor de komende eeuwigheid? Wat dan?

Kortom: waarom zoek je zekerheid in het verleden? Waarom zoek je zekerheid in jezelf? Zoek je zekerheid bij de Heere, in Zijn Woord. Hoe? Door gehoor te geven aan Zijn bevelwoorden en beloftewoorden. Welke?

1. “Kom hierheen, tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Mattheüs 11:28).
2. “O alle dorstigen, kom tot de wateren, en u, die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja kom, koop zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk” (Jesaja 55:1).
3. “Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid verkrijgen en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwame (op de goede) tijd” (Hebreeën 4:16).
4. En Paulus en Silas zeiden tegen de cipier: “Geloof in de Heere Jezus Christus, en u zult zalig worden” (Handelingen 16:31).
5. De Geest en de Bruid zeggen: “Kom!” En laat die het hoort, zeggen: “Kom!” En laat die dorst heeft, komen; en die wil, laat die het water des levens nemen om niet (Openbaring 22:17).

Zo, en niet anders, komt/groeit er zekerheid dat ...  Ja, waarvan eigenlijk?

Jij zoekt zekerheid. Maar waar wil je eigenlijk zeker van zijn? Dat God betrouwbaar is? Dat Hij machtig is? Dat Hij genadig is?

Misschien denk je: nee, ik geloof wel dat Hij betrouwbaar, machtig en genadig is, maar... Loop je dan vast met het woordje ‘jou’ in die zinnen en zoek je zekerheid over:
-Dat God voor jóu betrouwbaar is?
-Dat Hij voor jóu machtig is?
-Dat Hij voor jóu genadig is?

Luister: als jij je aan Hem toevertrouwt, mét of zonder verlangen en gevoel en berouw en ernst en oprechtheid, enz., Hem smekend om verlangen en gevoel en berouw en ernst en oprechtheid, enz., dan...? Nou, wat denk je? Zou het bij Hem dan tegenvallen of niet?

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfelgeloofsvertrouwen
1 reactie
Svw
Heel herkenbaar!
De Heere laat je zien dat er niks in of uit jezelf komt. Zelfs geen verlangen, berouw helemaal niets.
Wat een troostvol antwoord vooral het laatste stukje.