Eeuwige verdoemenis (on)rechtvaardig

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die ik met grote schroom stel: Is God niet onrechtvaardig dat hij mensen straft met de eeuwige verdoemenis, ja erger nog, met eeuwig onuitsprekelijk lijden? De Heere Jezus heeft ook onuitsprekelijk zwaar geleden maar dit is ‘maar’ 30 jaar geweest. Ik kom niet los van deze gedachte. Is dit een ingeving van de duivel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag “is God niet onrechtvaardig?” is niet vreemd. De catechismus stelt hem op een andere manier ook (Zondag 4, vraag & antwoord 9). De catechismus geeft daar direct het antwoord ook: “Nee, God is niet onrechtvaardig.” Dat is hoe dan ook het Bijbelse antwoord. Keer op keer benadrukt de Bijbel immers de rechtvaardigheid van God. Hoe kort-door-de-bocht het ook klinkt, hiermee is het belangrijkste antwoord wél gegeven. Ik geloof dat de Heere rechtvaardig is omdat Hij Zichzelf zo in de Bijbel openbaart. Maar daarmee alleen is jouw vraag uiteraard nog niet beantwoord. Ik wil er daarom nog iets meer over zeggen.

De rechtvaardigheid van God hangt niet af van de vraag of het lijden van Christus opweegt tegen het lijden van de veroordeelde ongelovige. Of Christus nu wel of niet naar deze wereld is gekomen om te lijden, er is hoe dan ook een eeuwige verdoemenis waarin onverzoende zondaren eeuwig zullen omkomen. (Ik typ dit nu zo neer, maar wat een ontzagwekkende, niet te begrijpen realiteit is dit eigenlijk...) De vraag of God rechtvaardig is wanneer Hij mensen eeuwig verdoemt, wordt bepaald door de vraag of mijn zonde echt ernstig genoeg is om eeuwig verdoemd te worden. Daarop moet ik “ja” zeggen. Uit mijzelf zeg ik daarop trouwens geen “ja”. Eigenlijk vind ik dat het met mijn zonde wel meevalt. Maar God zegt dat het níét meevalt. Wanneer Hij mijn ogen daarvoor opent, leer ik Hem daarin gelijk geven. Dan belijd ik met David: “Uw vonnis is gans rechtvaardig.”

Hoewel de rechtvaardigheid van Gods oordeel niet afhangt van de vraag of het eeuwig oordeel van de zondaar opweegt tegen het lijden van Christus, wil ik over dat lijden van Christus ook nog iets zeggen. Het lijden van Christus is ‘maar’ dertig jaar geweest. Je zou dit nog verder kunnen inperken. De periode tussen Zijn gevangenneming en het uur van Zijn sterven betreft slechts één etmaal. De duisternis aan het kruis duurde slechts drie uur. Maar daarin vangen we het wezen van het lijden van Christus niet. Aan het kruis werd de toorn van God de Vader in al haar hevigheid op Christus uitgestort. Zó heftig is dit lijden aan lichaam en ziel geweest dat Christus het alleen vanwege Zijn Goddelijke natuur heeft kunnen dragen. Hoe intens dit lijden is geweest zie ik aan de buitenkant niet. Dit is door jou en mij niet in te denken. Hier staan wij als mensen ‘van verre’. Maar de heftigheid hiervan zoals de Bijbel dat op verschillende plaatsen beschrijft doet mij zeggen: áls de rechtvaardigheid van Gods oordeel af zou moeten hangen van de ernst van het lijden van Christus, dan zou die rechtvaardigheid hier alleen maar dieper bevestigd worden.

Dan wil ik tenslotte ook nog ingaan op je laatste vraag: “is dit een ingeving van de duivel?” Ik zou zeggen: ga daar niet krampachtig mee om. Ook als je de Heere lief hebt, komen er vragen en twijfels in je hart naar boven waarvan je soms schrikt. Maar het maakt een belangrijk verschil hoe je met zulke vragen omgaat. Breng je ze in stelling tégen de Heere, of ga je er biddend mee náár de Heere? Die laatste weg kom je keer op keer in de psalmen tegen. Waar de psalmdichter grote vragen heeft over Gods handelen, daar gaat hij met die vragen naar God terug. Overigens hebben die psalmdichters er dan over het algemeen meer moeite mee dat de Heere niet éérder Zijn oordeel op Zijn vijanden doet neerkomen. Maar de weg is voor jou en mij hetzelfde als voor hen: waar je in het leven met de Heere op onbegrijpelijke vragen stuit, leg die maar biddend aan de Heere voor. Dát is de weg waarin Hij Zijn kinderen wil leren het telkens opnieuw eens te worden met Hem.

Ds. A. D. Fokkema

Tags in dit artikel:

hel