Vaak echte ruzie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Wij zijn een pasgetrouwd stel. We houden veel van elkaar. Toch hebben we vaak ruzie en dan echt ruzie. Gelukkig praten we dit samen wel goed uit, maar soms lijkt de bom weer te barsten. Ik voel me hier zo ontzettend naar over. Ik ben dan bang dat ons huwelijk misschien niet goed zit en kapot is. Is het normaal om zoveel ruzie te hebben? En wat kunnen we doen om dit te verminderen?

Antwoord

Beste echtelieden,

Ruzie met elkaar, terwijl je als pasgetrouwd stel líéfde wil voelen voor elkaar... ik weet niet of dit normaal is. Maar ik weet wel dat jullie allebei met bepaalde verwachtingen het huwelijksbootje zijn ingestapt. Verwachtingen van elkaar. Verwachtingen van het huwelijk. Verwachtingen van de toekomst. Heb het daar -op een rustig moment- eens over met elkaar. Je bent eveneens allebei opgegroeid in verschillende gezinnen met ieder hun eigen regels, waarden, normen, gewoontes. En dat alles komt nu samen in jullie als nieuw gezin, dat wellicht nog ‘vorm’ moet krijgen. Praat véél met elkaar over alles wat je bezig houdt. Ik zeg niet, dat dit ruzies oplost of laat verdwijnen, maar het kan wel verhelderend zijn voor jou en/of voor je echtgenoot!

Je huwelijk is niet zo snel kapot, hoor, tenminste... als je uit liefde voor elkaar getrouwd bent! Juist dan wil je de minste zijn in je relatie en iedere keer na een woordenwisseling opníéuw beginnen. Dan wordt de onenigheid eerder een levenservaring met mogelijkheden en uitdagingen dan een stapeling van verdriet en teleurstelling om mislukkingen! Je zegt dat je een en ander steeds weer goed uitpraat: zie dan ook samen de léérmomenten. Schrijf eventueel op wanneer de ruzies plaats vinden en waarover ze gaan, misschien ontdek je zo een patroon waarmee je de aanpak vorm kunt geven. Ik bedoel te zeggen: soms ben je na je werk moe en snel geïrriteerd, een andere keer wil de een uitgaan terwijl de ander thuis wil blijven, de huishoudelijke taken zijn (nog) niet goed in beeld... dat soort dingen. Probeer bij de óórzaak te komen, die meestal niet al te groot is maar snel kan escaleren in verwijten (“jij ook altijd”... is helemaal fout bij een uitpraatmoment, want verwijten scheppen áfstand!).

Tenslotte: lees iets over de verschillen in communicatie tussen mannen en vrouwen. En/of iets over conflicthantering. Beide onderwerpen kunnen je inzicht vergroten en jullie samen-leven binnen het huwelijk ten gunste beïnvloeden!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

ruzie
6 reacties
Roosvan3
Herkenbaar.. Ondertussen zijn wij bijna 10 jaar getrouwd, maar in de beginperiode hadden wij ook vaak erge ruzie. We moesten beiden nog wennen aan het leven met elkaar ipv in een gezin. En we hadden beiden andere verwachtingen. En we deden onbewust telkens weer een wedstrijdje wie er gelijk had (beide de meeste en niet de minste willen zijn). Ik had vaak geen hoop en moed meer dat wij dichter bij elkaar zouden komen, elkaar echt zouden begrijpen enz. Maar de Heere is sterk!
Na het lezen van 'vijf talen van de liefde' zijn we in gaan zien dat we beiden heel anders in elkaar zitten. Gelukkig maar! Want daardoor kijkt mijn man anders tegen dingen aan, waardoor hij mij weer met beide benen op de grond zet.
Ook hebben we andere liefdestalen, maar we hebben geleerd dat we ook gewoon moeten uiten naar elkaar toe wat we fijn vinden ipv af te wachten of de ander het doorheeft wat jij nodig hebt. Waardoor je stiekem een verwachting hebt die dan niet uitkomt, doordat de ander niet weet dat jij daarnaar uitziet. We hebben in die tijd opgeschreven wat ons frusteert, maar ook wat we fijn vinden/waar we blij van worden.
Ook hebben we paar gesprekken gehad met een maatschappelijk werkster, fijn om met iemand te praten die er tegenaan kijkt ipv er middenin zit. Zie dit niet als een falen dat je een professioneel iemand nodig hebt, maar zie het als 'samen het beste zoeken voor elkaar'.
En de film en/of het boek Fireproof, en het werkboek 'de uitdaging van de liefde' zijn ook aanraders!
Nog zijn er wel eens strubbelingen, maar niet zo vaak en heftig meer als in het begin. Blijf praten met elkaar! En als praten even niet meer lukt, wacht dan dat jullie beiden rustig zijn geworden.
Het huwelijk is als een bloem die we nog mogen hebben vanuit het paradijs, de duivel doet er alles aan om deze bloem te laten verwelken. Bid met elkaar! Bijv. de man de ene keer, de vrouw de andere keer. Leg je hart open bij God. "Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;"
Sterkte! En geniet van de mooie momenten & zie uit naar nog meer mooie momenten.
mortlach
Ruzie maken moet je leren en de manier waarop partners ruzie maken blijkt een zeer betrouwbare voorspeller voor de bestendigheid van de relatie.

Schelden, karaktermoord/afkraken, elkaar overschreeuwen, oude koeien uit de sloot, zwart-wit-uitspraken, dingen erbij halen die er niets mee te maken hebben, (dreigen met) verbaal of fysiek geweld, zijn allemaal zaken die je absoluut wilt voorkomen en als ze voorkomen zijn het zaken om echt aan te werken, eventueel met een hulpverlener.

"Jij ook altijd met je domme hobbies; 6 maanden geleden heb je ook al iets duurs gekocht dat je nooit gebruikt!!" is een voorbeeld van hoe het niet moet. Op dat moment kun je het beste even een ommetje gaan maken en verder praten als jullie er allebei toe in staat zijn.

Wat je allebei wilt doen is luisteren en vragen stellen, elkaar laten uitspreken, niet de verdediging in schieten.

"Ik weet dat je hobby belangrijk voor je is, maar ik merk dat je je soms niet aan het budget houdt als je iets nieuws koopt en dat vind ik best vervelend omdat we dan andere zaken die we hebben afgesproken moeten laten. Moeten we het budget bijstellen? Hoe komen we op dezelfde golflengte en hoe kan ik je helpen met de dingen die je écht wilt?"
AHHK76
Leestip:

LIEFDE EN RESPECT
De liefde waar zij naar verlangt; Het respect dat hij nodig heeft
Door: Emerson Eggerichsmeer

Liefde alleen is niet genoeg
All You Need Is Love zongen de Beatles in de jaren '60. Maar huwelijkstherapeut en schrijver, Emerson Eggerichs, is het absoluut niet eens met die conclusie. Een groot aantal huwelijken loopt uit op een echtscheiding, juist omdat liefde alleen niet genoeg is.
Onvoorwaardelijk respect
Liefde en respect is gebaseerd op woorden van Paulus. In Efeze 5 vers 33 staat: 'Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw respect moet hebben voor haar man.' Veel boeken benadrukken dat een man zijn vrouw onvoorwaardelijk moet liefhebben. Maar geen enkel boek spreekt over onvoorwaardelijk respect van de vrouw voor haar man. Daarin is dit boek uniek. Zij verlangt naar zijn liefde; hij heeft behoefte aan haar respect. En er is een duidelijke wisselwerking tussen die twee. Voor veel echtparen is respect het ontbrekende stukje van de puzzel.
De boodschap van dit boek is van groot belang voor iedereen die wil gaan trouwen, voor iedereen die getrouwd is en zijn of haar huwelijk wil verbeteren, en voor degenen van wie het huwelijk in zwaar weer is terechtgekomen, en die snakken naar herstel. Wil jij het huwelijk ervaren, zoals God het heeft bedoeld? Probeer het met liefde en respect.

Emerson en Sarah Eggerichs begonnen in augustus 1999 met de Love & Respect-conferenties voor echtparen. Inmiddels zijn vele mensen rijk in hun huwelijk gezegend door de boodschap die zij daar hebben meegekregen. Een aantal van die verhalen zijn in dit boek opgenomen.
lihar
Helemaal eens met AHHK76! Zoveel vrouwen zouden met respect voor hun man hun huwelijk zoveel kunnen verbeteren!
Ook voor ons is 'De vijf talen der liefde' van Gary Chapman een enorme hulp geweest.

Wij hadden ook heel veel ruzie in het begin. Soms over hele kleine dingen, zoals het droogmaken van de douche na gebruik... Mijn beschuldiging: 'Dat deed je toen je nog bij je moeder woonde toch ook altijd'. Zijn antwoord: 'Maar jij bent mijn moeder niet!'.
'Diensten' is een van mijn liefdestalen, dus trok ik me het erg aan dat hij dat kleinigheidje wel voor zijn moeder wilde doen en niet voor mij. Omdat hij andere liefdestalen had dan ik, koppelde hij dit niet eens met 'houden van'. Hij dacht dat ik hem wilde betuttelen, alsof ik zijn moeder was en voelde zich daardoor niet gerespecteerd.
Toen wij de liefdestalen hadden ontdekt, zijn we actief de talen van de ander gaan gebruiken, ook al voelde het belachelijk. Zo is een van zijn talen 'positieve woorden'. Omdat ik daar helemaal niet zo van was, zette ik elke dag mijn wekker als herinnering. Zo ontvingen we allebei liefdesboodschappen in onze eigen taal, maar gingen we ook steeds beter zien op welke andere manieren de ander liefde liet merken.
Inmiddels zijn wij 12 jaar getrouwd en we zijn heel gelukkig. We hebben zelden ruzie, en als we ruzie hebben heeft het eigenlijk altijd met hetzelfde thema te maken.
Dus zo zie je, ook al is jullie situatie misschien niet strikt normaal, jullie zijn zeker ook niet de enigen. En er is dus zeker hoop! Bid elke avond samen en spreek met elkaar af dat jullie nooit gaan slapen zonder het te hebben goedgemaakt. Dat betekent niet perse dat er een oplossing is, maar wel dat je niet meer boos bent.
Gods zegen!
CorsdeKort
Hier boven werd ook al wat verwezen naar een boek en naar een christelijke huwelijks cursus. Heb ik ook gedaan en is goed bevallen!

Overigens heb je voor ruzie heb je 2 personen nodig. En als er één het sterven van Christus in zich omdraagt (d.w.z.) zijn vlees met zijn harstochten en begeerte (waaronder boosheid e.d.) gekruisigd heeft dan is ruzie onmogelijk. Als 2 dat doen dat is er altijd een goede opbouwende sfeer in huis!
Doeterniettoe
De opmerking van Cors in de 2e alinea kloppen echt niet. Het zou misschien wel zo moeten zijn. Paulus kreeg ruzie, de discipelen hadden onderling wel is ruzie, veel kerkscheuringen ontstaan door ruzie van predikanten onderling etc. etc.

Het statement dat je geen ruzie hebt als je een kind van God bent klopt echt niet.