(Niet) voor eeuwig te laat

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Tientallen jaren geleden ben ik gescheiden. Kleine kinderen, altijd druk geweest, weinig tot geen tijd genomen om me te bekeren, erger nog, in de zonde geleefd. Wel naar de kerk gegaan, maar door omstandigheden (onwillig) ruim 5 jaar niet.

Twee jaar terug ben ik wakker geworden met de tekst: “Haast en spoed u om uws levenswil” en daarna: “De tijd is voorts kort.” Daarna kwam ik in een enorme duisternis, in de diepte en het was inktzwart. De eeuwigheid zien, de wereld als een dia die zo weggetrokken kon worden en nog een korte tijd te leven te hebben. Wat een angst, wat een bidden (wanhoop, tot ernstige gedachten toe, omdat ik zo naar de hel zou reizen) de zonden voorgekregen uit mijn leven, een muur voor mij met Romeinen 10, wat ik las en niet kan/kon ontdekken of er iets voor mij bij mocht zijn, behalve vers 11 en 13. Maar pak ik dat niet zelf?

De preken over Kaïn en Judas waren en zijn voor mij, er is geen enkel licht tot nu toe. Het lijkt alleen erger te worden, de wanhoop soms, maar dat kan ook van de duivel zijn. Mijn dringende vraag is, kan het zijn dat de Heere de deur voor mij toegesloten heeft? Dat het voor eeuwig te laat is, daar las ik hier laatst iets over en dat je jezelf teksten kunt toe-eigenen om te denken dat het bekering is. Dan blijft er één weg over... verschrikkelijk. Is er nog een weg voor mij ter ontkoming?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben inderdaad iemand van de Ger. Gem. Maar eigenlijk moet dat helemaal geen verschil maken. We gaan één en ander vragen aan de Bijbel; het Woord van onze God.

Wat er vroeger allemaal gebeurd is in uw leven, is minder belangrijk voor de vraag waar u nu mee worstelt. U heeft het misschien helemaal verkeerd gedaan. Dat weten veel mensen na jaren. Ik denk dat iedereen daar wel meer of minder last van heeft. Maar dat staat God niet in de weg. Dat staat uw bekering ook helemaal niet in de weg. De moordenaar aan het  kruis kermde één noodkreet naar de Heiland en hij was gered! Niet vergeten hoor! Ook uw “wel of niet naar de kerk gaan” staat God niet in de weg en staat ook uw bekering niet in de weg.

Wat u erg in de weg kan staan is het angstig en paniekerig reageren en handelen in verband met het welzijn van uw ziel en uw toekomst. U zegt: “Daarna kwam ik in een enorme duisternis, in de diepte en het was inktzwart. De eeuwigheid zien, de wereld als een dia die zo weggetrokken kon worden en nog een korte tijd te leven te hebben. Wat een angst, wat een bidden (wanhoop, tot ernstige gedachten toe, omdat ik zo naar de hel zou reizen) de zonden voorgekregen uit mijn leven, een muur voor mij met Romeinen 10, wat ik las en niet kan/kon ontdekken of er iets voor mij bij mocht zijn, behalve vers 11 en 13. Maar pak ik dat niet zelf? De preken over Kaïn en Judas waren en zijn voor mij, er is geen enkel licht tot nu toe”. U zet hier zelf uw probleem al neer!

Stop met dat wroeten en graven in jezelf en je zelf onderhanden nemen met allerlei voorschriften die mensen hebben bedacht. De Heere heeft de deur niet voor je dichtgesloten! Hij heeft juist de deur geopend. U zou nooit meer echt aan de Heere zijn gaan denken. Maar toen schudde Hij u wakker. Boem! Daar stond u midden in de werkelijkheid: “Haast u, de tijd is kort.”

En dat is helemaal waar. Onze dagen zijn geteld bij de Heere onze God. De dagen die Hij ons geeft zijn genadedagen.  Het is voor u niet eeuwig te laat, maar het is heden de dag der zaligheid. Ga die tijd niet verknoeien met allerlei angstaanjagende gedachten. Ga naar de Heere Jezus. Bij Hem moet je zijn. Hij staat met wijdgeopende armen naar je uit te zien.

Loop dan niet de verkeerde kant op. Maar luister naar Zijn roepstem: “KOM!”. Hij is DE WEG ter ontkoming. Dat hoef je niet te vragen. Er is geen andere weg. Hij, Jezus van Nazareth is onze enige hoop. Maar Hij is ook een ZEKERE hoop. Als je bij Hem mag schuilen dan ben je veilig. Dan kan geen satan, dood of hel je benadelen. Dan hoef je ook niet meer alle mogelijke dingen te bedenken om te ontkomen. Dan mag je al je zonden en misstappen aan Zijn voeten belijden en Zijn zegenende handen ervaren.

Kom, wacht niet langer, ga niet verder op die weg van zoeken wat is en wat kan. Uw tijd is nog niet voorbij. Het is echt de juiste tijd om naar de Heere Jezus te vluchten en Hem je schuld te belijden. Vergeet al die dingen die mensen bedenken en onderwijl vergeten ze de weg die ten leven leidt. U haalt zelf de machtigste woorden die wij kennen al naar voren: “Romeinen 10: 11, Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden. 12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. 13  Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.”

Niet misschien, maar hij/zij die Hem aanroept ZAL zalig worden. Het is een zekerheid die we niet uit het oog mogen verliezen, maar die we ook niet onder de mat van allerlei leerstukken mogen wegstoppen. Houdt moed!

Sterkte en Gods Zegen. Het oog omhoog, waar Jezus is.

Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

onbekeerd
2 reacties
Jedidjas
Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen...
Renjay
Ik zou graag met de vraagsteller in contact willen komen. Zelf ervaar ik hetzelfde gevoel. Ik hoor graag of u hiervoor open staat.