Basisbijbel

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Wat vindt u van de Basisbijbel? Deze Bijbel is gebaseerd op de Statenvertaling. Is het een betrouwbare Bijbel? Kan ik hem met mijn kinderen lezen na het eten, nadat we eerst het stuk uit de SV gelezen hebben?

Antwoord

De basisbijbel kun je vergelijken met de allereerste versie van het Boek en is afkomstig uit Evangelische kring. Omdat de Bijbel in Gewone Taal theologisch ver van het Evangelische publiek afstaat, is deze populair geworden.

Gebaseerd op de SV betekent dat de tekst van de SV als uitgangspunt is genomen en dat die is hertaald naar heel hedendaags Nederlands. Bijbelse kernwoorden zijn allemaal vervangen.

Dit is Titus 2 vanaf vers 11-14: “Want God heeft laten zien hoeveel Hij van de mensen houdt: Hij wil alle mensen redden. Zijn liefde en goedheid voeden ons op. Daardoor houden we ons niet meer bezig met de slechte dingen van de wereld. Voortaan kunnen we verstandig en vol geloof in deze wereld leven zoals God het wil. Intussen kijken we vol verwachting uit naar het moment dat onze grote God en Redder, Jezus Christus, in al zijn macht en majesteit zal komen. Hij heeft zijn leven voor ons gegeven om ons te bevrijden van het kwaad. Zo heeft Hij van ons een zuiver volk gemaakt. En dat volk is zijn eigendom. Het is de bedoeling dat dat volk zijn best doet om het goede te doen.”

Ik zou het willen waarderen als een hervertelling van de Bijbel. De Basisbijbel is dus een hertaling van de Statenvertaling in makkelijk Nederlands.

In het kort:

• Gebaseerd op de Statenvertaling
• Eenvoudig Nederlands
• Verduidelijkingen in de tekst
• Verschenen op internet in 2013, in druk in 2016
• Uitgegeven door de ZakBijbelBond. Voor meer informatie verwijs ik graag naar hen en/of de website van de Zakbijbelbond.

Groeten,
Drs. I. Kole

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingen