Huwelijk niet mogelijk

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik houden zielsveel van elkaar. Trouwen is voor ons (op dit moment) niet mogelijk en misschien wel nooit vanwege onze problematiek. Hij heeft autisme en ik PTSS en persoonlijkheidsproblemen). Ik woon met begeleiding en zal dit ook voorlopig nodig blijven hebben. We zitten nu met een dilemma. De liefde is zo intens en als we knuffelen en kussen worden onze gevoelens zo sterk dat we niets liever willen dan de liefde bedrijven. We zijn allebei christen en willen geen dingen doen die God niet goed voor ons vindt. Hoe moeten we hiermee omgaan? Is het in onze situatie geoorloofd de liefde te bedrijven zonder een huwelijk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je eerlijke vraag. Het is goed dat je hem gesteld hebt. Ik wil er dit over zeggen.

Ik lees mooie dingen in je bericht. Ik lees dat je vriend en jij zielsveel van elkaar houden. Dat is mooi. Een geschenk van God. Ik lees ook dat jullie verlangen naar een zich helemaal aan elkaar geven door middel van geslachtsgemeenschap met elkaar te hebben en ook dat is mooi. Dat hoort bij zielsveel van elkaar houden. Niets mis mee dus.

Ik lees echter ook dat jullie op dit moment ongehuwd zijn en misschien nooit tot een huwelijk zullen kunnen komen. Mogen jullie dan in jullie situatie wel met elkaar naar bed gaan? Ik denk dat de Bijbel daar duidelijk over is. Gods Woord zegt op vele plaatsen dat geslachtsgemeenschap echt alleen binnen een huwelijk mag plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan Genesis 2:24. Daar staat de weg die naar de geslachtsgemeenschap leidt. Eerst trouwen (je vader en moeder verlaten), daarna een nieuw samenlevingsverband, een gezin stichten (je aan je vrouw hechten) en daarbinnen is er ruimte voor het bedrijven van de liefde (tot één vlees zijn). In de rest van de Bijbel vinden we deze lijn terug. Zonder er een uitzondering op te maken voor welke omstandigheden dan ook.

Dat zal misschien een teleurstelling voor jullie zijn, maar zó spreekt het Woord van God erover. Als jullie beiden christen zijn, zul je je aan deze wil van de HEERE moeten en willen houden. Een andere weg gaan zal geen zegen met zich meebrengen.

Hoe moeten jullie hiermee omgaan? Ik zou zeggen: zoek allebei professionele hulp voor jullie persoonlijkheidsproblematiek. Wellicht is er een verbetering in jullie situatie mogelijk of kunnen jullie met hulp op een goede manier leren omgaan met jullie beperkingen en is een huwelijk toch mogelijk. Jullie houden veel van elkaar, dus dat is ook een goede basis voor hulpverlening. Als een huwelijk mogelijk is, mag in die veilige bedding geslachtsgemeenschap plaatsvinden. En kunnen jullie er ook echt van genieten.

Ik hoop dat ik een voor jullie begaanbare weg heb gewezen. Sterkte en wijsheid toegewenst voor de komende tijd!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
GBZ
Bij ons in de omgeving ken ik een echtpaar die ook met persoonlijkheids problematiek te maken hebben en toch getrouwd zijn. Ze bewonen nu een appartement in een begeleid wonen complex. Die zijn officieel voor 1 persoon maar hier is ruimte gegeven voor hun huwelijk. Misschien kunnen jullie samen ook zo'n plek vinden. En misschien op den duur zelfstandig wonen, maar dat weet ik natuurlijk niet. Succes!